18-09-2024
Nieuw op de markt: EX30 Cargo van Volvo
NVolvo is niet het eerste merk waaraan je denkt bij bestelauto’s. Toch presenteert de fabrikant de compacte, volledig elektrisch aangedreven EX30 Cargo. Een letterlijk omgebouwde personenauto met achter de twee voorstoelen een laadvloertje.
olvo had al een zekere traditie met tot bestelauto omgebouwde personenautomodellen: de XC60 en XC90 waren er, via gespecialiseerde ombouwbedrijven, op grijs kenteken. Maar de nu gepresenteerde EX30 Cargo is van een andere allure. Hij behoudt namelijk zijn gele (personenauto)kenteken. Dat is minder erg dan het lijkt, omdat vanaf 1 januari aanstaande het bpm-voordeel voor bestelauto’s vervalt.
De EX30 is er vanaf 35.700 euro en voor 2238 euro (exclusief btw) haalt Volvo de achterbank uit de auto en vervangt die door een vlakke laadvloer. Bovendien worden de achterste zijruiten geblindeerd. Wie dat ombouwen zelf wil doen, betaalt 1661 euro voor het onderdelenpakket. Desgewenst zijn veiligheidsnetten, tussenschotten en lade-inrichtingen leverbaar. Volvo wijst erop dat door de modulaire opbouw de terugbouw naar personenauto mogelijk blijft. Dat is niet een heel simpel klusje; ‘even’ de achterbank terugplaatsen vanwege een vakantie met de kinderen is niet de bedoeling. Wel komt die mogelijkheid tot terugbouwen de restwaarde van de auto ten goede en volgens Volvo is er ook sprake van een lagere TCO (total cost of ownership).
Met de vlakke laadvloer (waarin een luik is aangebracht voor de laadkabel) heeft de EX30 Cargo een laadruimte van net geen kubieke meter. Er is 900 liter beschikbaar en daarmee is de kleine Volvo geen pakezel. Volgens de importeur is de EX30 Cargo, ondanks zijn naam, ook niet echt bedoeld voor vrachtdoeleinden. Er wordt eerder gedacht aan schoon en CO2-neutraal vervoer voor onderhoudswerk, klantbezoeken en controles, waarbij gereedschap en soms materialen moeten worden meegenomen. Sowieso mag de kleine Volvo vanwege zijn elektromotor vanaf 1 januari aanstaande alle zero-emissiezones in.
Er is keuze uit een elektromotor van 272 pk, die kan worden gevoed door een batterijpakket van 51 kWh (actieradius: 344 kilometer) en een accu van 69 kWh, waarmee de actieradius toeneemt naar 475 kilometer. Voor wie dat allemaal niet sterk genoeg vindt, is er een versie met twee elektromotoren, 428 pk en vierwielaandrijving. Die haalt, vanwege het hogere gewicht, 460 kilometer op één acculading.
Guus Peters
Volvo Group