30-04-2025
OHMF - Elk jaar een exportland erbij
OWinnaar Oranje Handelsmissiefonds 2024
De wereld mooier maken met circulaire huidverzorgingsproducten. Dat is de missie van Food for Skin, een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. “Voor meer impact heb je grotere volumes nodig”, is de ervaring van medeoprichtster Angela Ursem.
“In eerste instantie waren we van plan onze plantaardige beautyproducten via retailers op de Nederlandse markt af te zetten”, vertelt Angela Ursem, die ruim vier jaar geleden samen met haar zus Cathy het bedrijf Food for Skin oprichtte. “Maar dit liep anders door corona. Omdat onze productlancering net in de eerste lockdown viel, moesten we ons herbezinnen. We konden immers niet naar de retailers toe. We besloten toen in te zetten op e-commerce. Het eerste anderhalf jaar verkochten we alleen via onze eigen webshop, en dat is heel goed bevallen. Door het rechtstreekse contact met de klant konden we in korte tijd veel relevante data verzamelen; wie is de consument en hoe vaak komt hij terug? Ook bleek het digitale kanaal zeer geschikt om informatie te delen en ons verhaal over te brengen.”
Medeoprichtster Angela Ursem van Food for Skin: “We zijn op zoek naar kennis en warme connecties”
Momenteel maakt online verkoop via de eigen webshop 90 procent uit van de totale omzet van Food for Skin, dat een ‘B Corp’ is. Dit is een onderneming die door het Amerikaanse B Lab is gecertificeerd voor haar sociale impact. Ursem: “Het overige percentage komt van offline verkoop aan onafhankelijke imageretailers en schoonheidssalons. In de start-upfase hebben we ons tot de Nederlandse markt beperkt om zo eerst alle kinderziekten eruit te krijgen en alle processen te optimaliseren. Nu de achterkant goed is neergezet, is het tijd om in volume op te schalen. Wij streven met onze producten naar duurzame impact om zo de wereld mooier te maken. Voor meer impact is groei noodzakelijk; dan krijg je een seat at the table. Onze doelstelling tot 2030 is elk jaar een verdubbeling van de omzet. Dit willen we realiseren door jaarlijks een exportland toe te voegen. We hebben net de eerste stappen in Duitsland gezet. Volgend jaar is België aan de beurt en Denemarken is verkozen tot doelland voor 2027.”
Hulp via OHMF
Deze ambities waren voor Ursem en haar zus de aanleiding zich in te schrijven voor het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). “Want we kunnen wel wat hulp gebruiken. Als klein bedrijf zonder investeerders zijn we op zoek naar kennis en warme connecties. We zijn nu zo’n twee maanden bezig met het OHMF en hebben met vrijwel alle partners van het fonds al contact gehad. Inmiddels zijn er deuren voor ons opengegaan die anders dicht waren gebleven of waarvoor we hadden moeten betalen. Zo zijn we onlangs succesvol geïntroduceerd bij een interessante Duitse retailer”, aldus Ursem.
Uit onderzoek door studenten van EuroCollege Rotterdam bleek dat Duitsland voor Food for Skin het meest geschikte exportland was om mee te starten. Duitse consumenten zijn goed bekend met natuurcosmetica, legt Ursem uit. “We hoeven hen niet te overtuigen van de goede werking. Dus dat scheelt al een hobbel. Daarbij komt dat zij ook bereid zijn voor kwaliteit te betalen. Eind vorig jaar hebben we met online advertising onderzocht welke boodschap aanslaat, wie de klant is en of de visuals kloppen. Op basis van de resultaten hebben we ervoor gekozen in Duitsland dezelfde strategie toe te passen als in de thuismarkt. Dus eerst online verkoop via onze eigen website en eventueel daarna fysieke verkoop aan retailers en salons.”
Oranje Handelsmissiefonds
Met het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) ondersteunen evofenedex, EY, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Regina Coeli en RVO jaarlijks tien mkb-bedrijven in hun exportambities. De inschrijving is geopend! Bedrijven die in 2024 niet hebben gewonnen, kunnen in 2025 weer meedoen.
Marianne Elissen
Thomas van Oorschot-Studio 38°C