skipToContentskipToFooter

25-06-2025

OHMF - Nog veel te winnen in VS

O

Winnaar Oranje Handelsmissiefonds 2024

Met zijn AI-gedreven voedselafvalmonitor wil Orbisk wereldwijd voedselverspilling tegengaan. “Door het winnen van het Oranje Handelsmissiefonds kunnen we onze groei in de Verenigde Staten versnellen en meer impact maken”, zegt growth marketeer Jeroen Feron.

Orbisk kende een uitdagende start. “Net toen we wat tractie kregen, brak COVID-19 uit. Omdat we in de hospitality-industrie zitten, was dat een flinke klap voor onze business”, vertelt Jeroen Feron van het Utrechtse bedrijf. “Maar het gaf ons wel volop de tijd om onze voedselafvalmonitor te verbeteren en de processen te optimaliseren. Sinds begin 2022 zijn we exponentieel gegroeid. Inmiddels staan onze monitors in meer dan veertig landen in professionele keukens. Onze afnemers zijn voornamelijk bedrijfscateraars, ziekenhuizen en internationale hotelketens zoals de Accor Group en Hyatt Hotels & Resorts.”

Het ging al snel heel rap met exporteren, blikt Feron terug: “Voedselafval is overal en is niet gebonden aan één markt. Doordat een groot deel van onze klanten wereldwijd actief is, betraden we vrijwel meteen ook diverse buitenlandse markten. Europa is onze belangrijkste exportregio, gevolgd door de Verenigde Staten (VS) en Canada. Omdat we veel potentie zien in Spanje, Frankrijk, Noord-Afrika en Azië, hebben we hubs in Barcelona en Dubai. Hier werken lokale teams die de taal van het land spreken en makkelijk een (potentiële) klant kunnen bezoeken. Dat werkt wel zo gemakkelijk.”

Nieuwe branches

Momenteel richt Orbisk zich op verdere groei in de VS. “Deze ambitie was vorig jaar ook de aanleiding om ons in te schrijven voor het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF)”, legt Feron uit. “Momenteel leveren we af en toe een monitor in de VS, maar daar is nog veel te winnen voor ons. Het percentage voedsel­verspilling is in dat land hoog en er is interesse vanuit nieuwe branches zoals de cruise-industrie, highschools en universiteiten. We willen echt groot worden in Amerika. Want hoe groter we zijn, hoe meer duurzame impact we kunnen maken.”

De door president Donald Trump aangekondigde invoerheffingen ziet Feron niet als een blokkade. “Die heffingen bieden ons vreemd genoeg ook kansen. Door de heffingen wordt alles in de VS immers duurder. Ook de kostprijs van voedsel stijgt voor de gemiddelde Amerikaan en de hospitalitybusiness. Hierdoor groeit de noodzaak om voedsel­verspilling te verminderen. Bovendien liggen de invoerheffingen buiten onze invloedssfeer en veranderen ze continu. Het is belangrijk dat je daar als bedrijf tegen bestand bent.”

Waardevolle contacten

Volgens Feron is een goede voorbereiding essentieel om de Amerikaanse markt te betreden. “Een veelgemaakte fout van ondernemers is dat ze deze markt te snel op willen gaan. De hulp vanuit het OHMF zorgde ervoor dat veel research van tevoren was gedaan. We ontvingen bijvoorbeeld relevante sectorinformatie en kregen inzicht in het btw-stelsel, dat per staat verschilt. Ook de deelname aan een handelsmissie naar de VS heeft ons veel voordelen opgeleverd, waaronder het leggen van waardevolle contacten met UPS. Met de ondersteuning en expertise van de partners van het OHMF hoefden we het wiel niet zelf uit te vinden, waardoor het hele proces is versneld.” Feron is trots op de besparing die al is gerealiseerd met de monitor: “Tot op heden is er al meer dan tweeënhalf miljoen kilo voedselafval bespaard. En dan zijn we nog maar net begonnen. Ons streven is om uiteindelijk twee miljard kilo afval te besparen.”

Oranje Handelsmissiefonds

Met het OHMF ondersteunen evofenedex, EY, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Regina Coeli en RVO jaarlijks tien mkb-bedrijven bij hun exportambities. De tien winnaars worden dit najaar bekendgemaakt op het Nationaal Export Event.

Marianne Elissen

Thomas van Oorschot-Studio 38°C