23-10-2024
Ruimte besparen en sneller werken
RInnovaties in magazijnwereld gaan snel
Duurzaamheid en flexibiliteit worden bij steeds meer bedrijven belangrijke begrippen op de werkvloer. Want ruimte kost geld, net als vervoer van lucht. Makers van interntransportmiddelen en andere logistieke producten spelen op dit soort problemen in.
Slimmer werken in de logistiek. Jaarlijks verschijnen er aardig wat oplossingen op de markt om dat voor elkaar te krijgen. Volgens deskundigen vallen er een aantal innovaties op. Zo is er de MOVE MAX, waardoor lage pallets beter kunnen worden gestapeld en vrachtauto’s minder leeg hoeven te rijden. En STILL lanceerde de hoogheffende pallettruck EXV iGo, waarmee in het magazijn nog sneller en efficiënter kan worden gewerkt.
Slim palletstapelsysteem
Om met de MOVE MAX te beginnen, dit product is gloednieuw. Volgens Gerard Konijnenberg, bedenker van het slimme palletstapelsysteem, is het ontstaan uit een stukje frustratie. “Als logistiek planner zag ik dat er veel lucht wordt vervoerd. Lage pallets die zo in een vrachtauto worden gezet. Ik dacht: dat moet slimmer kunnen.” Na een aantal jaar met het idee te hebben rondgelopen, kwam er vorig jaar een eerste
prototype van het stapelsysteem voor laagbeladen pallets. “Alle pallets tot een meter hoogte kunnen worden gestapeld tot een hoogte van 2,25 meter. Er is dus ruimte voor twee of drie pallets, tot een gewicht van 1800 kilo.”
Uit diverse pilots en testen is gebleken dat de MOVE MAX zeer waardevol is. “Inmiddels is het product gecertificeerd en gekeurd”, aldus Konijnenberg. “Het blijkt in de praktijk te werken zoals we hadden bedacht, namelijk flexibel en snel. De dwarsliggers kunnen makkelijk worden aangepast aan de hoogte van de pallet.” Om tot het veilige en flexibele product te komen is een hoop werk verzet. “Dat was pittig en het was echt niet altijd eenvoudig. Toch heb ik er altijd vertrouwen in gehouden en doorgezet. En het is meer geworden dan ik dacht, want het is nu zo stevig en veilig dat het ook kan worden gebruikt als tijdelijke magazijnstelling.”
Door wet- en regelgeving rondom CO2-uitstoot, door het oplopende chauffeurstekort en door de stijgende dieselprijzen wordt lucht vervoeren steeds onaantrekkelijker. “Tien jaar geleden was de noodzaak dit te reduceren veel minder. Nu moeten bedrijven daar wel over gaan nadenken en handelen. De MOVE MAX kan het aantal ritten flink verminderen, zeker bij verkeer tussen verschillende distributiecentra. We bieden het product zowel te huur als te koop aan”, aldus Konijnenberg.
De MOVE MAX in de praktijk.
Hoogheffende pallettruck
Een ander opvallende innovatie die de magazijnwereld kan veranderen is de geautomatiseerde hoogheffende pallettruck EXV iGo van STILL. Dankzij de eenvoudige inbedrijfstellingssoftware kunnen ook bedrijven die niet veel intern transport hebben eenvoudig de eerste automatiseringsstappen zetten, zo zegt de fabrikant. Dit jaar won de innovatie een IFOY Award. De toekomst voor deze machine wordt veelbelovend genoemd. Frank Müller, senior vicepresident Sales & Service Business Development bij STILL, is dan ook trots op het model: “Ook voor bedrijven met kleine vloten wordt procesautomatisering steeds relevanter. Daarom hechten we veel belang aan beschikbaarheid en gebruiksgemak enerzijds en betrouwbare en flexibele service anderzijds. De STILL EXV iGo is het slimme antwoord op deze cross-industrybehoefte, met hoge kostenefficiëntie, snelle implementatie en flexibele schaalbaarheid.”
De EXV iGo van STILL is enorm wendbaar en is gemakkelijk te gebruiken.
De EXV iGo is het eerste geautomatiseerde voertuig van STILL dat op industriële schaal in serie wordt geproduceerd. Daarnaast is de truck gebaseerd op een modulair concept en dat biedt voordelen voor de klant. Daardoor is de vloot schaalbaar te maken bij bijvoorbeeld groei of seizoensinvloeden. De machine is snel en eenvoudig in gebruik te nemen met behulp van de bijbehorende software. Service en onderhoud zijn ook snel en flexibel door het nieuwe digitale serviceconcept, aldus de fabrikant. Hiermee hebben servicemonteurs onder andere toegang tot de digital twin van elk afzonderlijk voertuig voor een precieze diagnose en probleemoplossing. Daardoor kan de operatie snel worden hervat.
Job Halkes
MOVE MAX | STILL