15-12-2024
Vertrouwensketen rolt verder uit
VEerste resultaten van samenwerking positief
De Vertrouwensketen in de Rotterdamse haven is inmiddels praktijk voor alle importcontainers uit Latijns-Amerika, Noord-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten, India en Pakistan. Binnenkort komen daar het Verre Oosten en Oceanië bij, waardoor de nieuwe digitale werkwijze voor het afhalen van zeecontainers voor alle werelddelen is voltooid.
Bedrijven met importcontainers uit het Verre Oosten en Oceanië zijn als volgende aan de beurt om in de Rotterdamse haven mee te doen aan de Vertrouwensketen. Vanaf 3 februari 2025 gebeurt het vrijstellen van containers uit beide vaargebieden alleen nog op de nieuwe veilige en betrouwbare manier en stopt het gebruik van fraudegevoelige pincodes.
Met het aansluiten van het Verre Oosten en Oceanië is de nieuwe methode voor bijna alle containervaart wereldwijd in gebruik. De volgende geplande stap is dat de rederijen en cargadoors ook hun intra-Europese en feederlading via de Vertrouwensketen leiden, zodat al het containervervoer in de Rotterdamse haven onder het nieuwe digitale model valt. Ook wordt er gekeken of de Vertrouwensketen verder kan worden uitgerold naar andere Nederlandse havens als Vlissingen en Moerdijk.
Weerbaarheid
Via de Vertrouwensketen, waar ruim 750.000 containers al doorheen zijn gegaan sinds de start, maken bedrijfsleven en overheidsinstanties samen de havenlogistiek digitaal weerbaarder. Elk initiatief dat daaraan bijdraagt, heeft de aandacht. De Vertrouwensketen is een continu verbeterprogramma. Al naar gelang het onderwerp neemt het samenwerkingsverband (zie ook het kader) zelf het voortouw, denkt het met partijen mee of biedt het ondersteuning bij de realisatie van projecten.
Veiliger vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens is een van de belangrijke doelen van de Vertrouwensketen. Samenwerking is de sleutel. Data en lading gaan in de logistiek van schakel naar schakel. Elke overgang is een potentieel risico. Via de Vertrouwensketen krijgen alleen bekende en geautoriseerde partijen toegang tot de noodzakelijke informatie en de mogelijkheid om handelingen te verrichten.
Einde aan pincode
De Vertrouwensketen maakt een einde aan het gebruik van pincodes. Bij die werkwijze stuurde de rederij/cargadoor voor het ophalen van een container via e-mail een pincode aan de klant. Dit gaf ruimte voor misbruik. Pincodes werden in de logistieke keten vaak breed gedeeld. Iedereen die de pincode had, kon in principe op de terminal terecht om de container op te halen.
In de Vertrouwensketen is dat verleden tijd. Elke schakel geeft het recht om een container op te halen veilig digitaal door aan de volgende aangewezen partij. Zo ontstaat er een gesloten keten met alleen bekende, geautoriseerde partijen. Op een veilige manier wisselen die digitaal met elkaar de noodzakelijke informatie uit. Operationeel profiteren ze bovendien van slim hergebruik van data en hebben ze door de gehele logistieke keten heen optimaal zicht op de status en planning van importcontainers.
Voor het ophalen van een container is een pincode niet meer nodig.
Uitvoering via Portbase
Het havenbedrijfsleven heeft Portbase (als neutraal logistiek platform van de Nederlandse havens) gevraagd om het veilig en betrouwbaar vrijstellen van containers via de Vertrouwensketen technisch mogelijk te maken. Naast de bestaande digitale dienstverlening in het Port Community System (PCS) is voor dat doel een extra autorisatielaag gerealiseerd. Het PCS is bij heel veel logistieke partijen al in gebruik. De impact van de invoering van de Vertrouwensketen blijft daardoor zo klein mogelijk. Voor nieuwe partijen die vanwege de Vertrouwensketen op Portbase moeten aansluiten, is als extra optie een kosteloze basisservice geïntroduceerd. Het recht om een container op te halen is zo voor iedereen eenvoudig en veilig van schakel naar schakel digitaal door te geven.
Sluitstuk
De Vertrouwensketen stimuleert ook een ander initiatief: de automatische controle van de uitvoerende vervoerder door containerterminals aan de poort. Door deze controle weten terminals zeker dat degene die zich meldt, overeenkomt met de vervoerder die is aangekondigd in de digitale voormelding van het bezoek via Portbase. De check gebeurt door het vergelijken van het EAN-nummer in de voormelding met dat op de CargoCard van de bezoekende chauffeur. Deze EAN-nummers worden uitgegeven door Secure Logistics.
Bij de terminals ECT Delta, ECT Euromax (beide onderdeel van Hutchison Ports ECT Rotterdam), Hutchison Ports Delta II en Rotterdam World Gateway is de controle van de uitvoerende vervoerder inmiddels praktijk. APM Terminals Maasvlakte II bereidt zich erop voor. Alle terminaloperators zien de controle van de uitvoerende vervoerder als een vanzelfsprekend sluitstuk van het via de Vertrouwensketen vrijstellen en ophalen van containers.
Over de Vertrouwensketen
Voor de Vertrouwensketen heeft een groot aantal partijen de handen ineengeslagen. Samen zetten ze zich in om de havenlogistiek digitaal weerbaar te maken. Met elkaar vertegenwoordigen de initiatiefnemers alle schakels in de logistieke keten: de rederij/cargadoor, verlader en expediteur tot en met de logistieke dienstverlener, vervoerder (truck, trein, binnenvaart) en terminal. Ook Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Rotterdam, de Douane, de zeehavenpolitie, enkele semipublieke organisaties en evofenedex steunen de Vertrouwensketen.
Job Halkes
Job Halkes