skipToContentskipToFooter

VREEMDE ZAKEN: EXPORT VAN VLIEGENDE AUTO'S

V

Het Nederlandse PAL-V International, bouwer van vliegende auto’s, kreeg een order voor honderd stuks uit Dubai. “De grootste belangstelling komt van professionele bedrijven”, aldus Joris Wolters, directeur Marketing & Investor Relations van PAL-V in Raamsdonksveer.

Is de PAL-V een auto die ook kan vliegen of een vliegtuig dat ook kan rijden?

“Het is een combinatie van een gyrocopter en een auto. Wij zien de PAL-V vooral als een mobiliteitsoplossing, een combinatie van rijden en vliegen. En, dat is het bijzondere aan ons product, het voldoet aan de huidige wetgeving. Dat kan geen enkele andere fabrikant ons nazeggen.”

Wat maakt jullie product zo uniek?

“Drones en helikopers vliegen van platform naar platform, maar dan ben je nog steeds niet op het juiste adres. Wij brengen je van deur tot deur. We hebben alleen in Nederland al zo’n tachtig reserveringen van kopers. De order uit Dubai komt van Aviterra, een luchtvaartbedrijf dat diensten aanbiedt in het Midden-Oosten en Afrika.”

Hoe is de deal in Dubai tot stand gekomen?

“Zo’n anderhalf jaar geleden stonden we op een luchtvaartbeurs in Genève en daar is het eerste contact gelegd met Dubai. We hebben een agent in het Midden-Oosten en die heeft de order verder begeleid. PAL-V is populair in de wereld van de privéjets, maar we hebben vooral professionele klanten zoals politiediensten, overheden en ngo’s. Met name ngo’s zijn vaak actief in gebieden met weinig infrastructuur. Je gaat een privéjet niet inzetten voor een afstand van 200 kilometer, maar daarvoor is een PAL-V juist ideaal.

Natuurlijk kun je niet je eigen straat als startbaan gebruiken, maar er is bijna altijd wel een vliegveldje in de buurt. We hebben uitgerekend dat er in Nederland zeker dertig tot veertig opstijgplekken zijn, over de hele wereld zijn dat er meer dan veertigduizend. En in de meeste landen mag je vanaf je eigen terrein starten en landen.”

Wat zijn jullie belangrijkste exportmarkten?

“Nederland is duidelijk niet onze core market, toch beginnen we hier wel met leveringen. Maar we richten ons vooral op landen waar langere afstanden worden afgelegd, met vaak een wat minder goede infrastructuur. Amerika natuurlijk, Australië, Azië en het Midden-Oosten. We leggen nu de laatste hand aan de certificering, dan start de productie kleinschalig hier in Raamsdonksveer. Het idee is uiteindelijk om te gaan assembleren op diverse plekken in de wereld: bouwen waar het voertuig nodig is.” 


PAL-V International

Opgericht in: 2008

Hoofdkantoor: Raamsdonksveer

Aantal werknemers: ruim 200

PAL-V.com

Guus Peters

PAL-V International BV