ADR-regels voor transport gevaarlijke stoffen 2019
“Deze keer komt er ook nog relevant nieuws aan bod”
ADR-regels voor transport gevaarlijke stoffen 2019
19-11-2018 Elke twee jaar wordt de wetgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg (ADR) aangepast en 2019 is daarop geen uitzondering. De trend van de grote, toonzettende wijzigingen lijkt al een paar jaar voorbij. Verbeterslagen door voortschrijdend inzicht en het aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen lijken nu aan de orde.
ADR is de afkorting van de nogal lange Franse titel van het Europees verdrag voor het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg: Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route. Voor 2019 voorziet Jan Grimbergen, specialist in de vervoerswet- en regelgeving van gevaarlijke stoffen, diverse veranderingen rondom de zogenoemde UN-nummers, de getallen van vier cijfers waarmee gevaarlijke stoffen worden geïdentificeerd. UN staat simpelweg voor United Nations, de Verenigde Naties.
Nieuwe UN-nummers
“Er zijn wijzigingen voor 2019 op het gebied van de veiligheidsadviseur, er komen nieuwe indelingsmogelijkheden voor gevaarlijke stoffen met nieuwe UN-nummers, de classificatievoorschriften voor bijtende stoffen zijn veranderd, er zijn opvallende nieuwe verpakkingsvoorschriften voor defecte lithiumbatterijen, de Verenigde Naties zelf die terugkomt op een eerdere wijziging op het gebied van de gevaarsetiketten en er komen nieuwe voorschriften voor het gekoeld vervoer van gevaarlijke stoffen”, vat Jan Grimbergen de wijzigingen vlot samen.
Relevant nieuws
In samenwerking met Grimbergen organiseren we traditiegetrouw elke twee jaar vijf seminars over de ADR-wijzigingen. Dit jaar is de opzet van de seminars geheel vernieuwd. Behalve alle wijzigingen wordt er nu ook een aantal nieuwe ontwikkelingen toegelicht, zoals de digitale vrachtbrief en de toepassingen van eCall (automatisch 112 bellen) bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Ook wordt er ingegaan op de toepassing van de 1000-puntentabel (voor deelvrijstellingen) en krijgen deelnemers informatie over praktischer methoden om bijtende stoffen in te delen, nieuwe verpakkingsmethoden en veranderende voorschriften voor gevaarsetiketten.
Regelgeving
“Deze keer komt er ook nog relevant nieuws aan bod”, vult Grimbergen aan. “Denk aan het ongeval in het Italiaanse Bologna, afgelopen augustus, waar een tankauto met brandbare vloeistoffen is geëxplodeerd. We laten zien wat de betekenis is van zo’n ongeval in nationaal en internationaal opzicht.” Verder wordt er ingegaan op de ontwikkeling van de regelgeving zelf. Hoe passen nieuwe ontwikkelingen in de internationale regelgeving en welke organisaties zijn daarbij betrokken? Met behulp van de nieuwe conceptteksten, afbeeldingen en animaties worden de deelnemers meegenomen in de soms lastige materie. De seminars worden regelmatig ingepland.
Gerelateerde nieuwsberichten
evofenedex lanceert ADR-basistraining voor werken met gevaarlijke stoffen
21 juli 2025
Test: verzenden rookmelders met lithiumbatterijen luistert nauw
10 juli 2025
Proef op de som: versturen webshops polyesterhars ADR-proof?
7 juli 2025
Zoutzuur versturen? Dan moet écht alles kloppen volgens het ADR
30 juni 2025
ADR 2025 vanaf 1 juli 2025 verplicht voor gevaarlijke stoffen
27 juni 2025
Spuitbussen onherkenbaar als gevaarlijke stoffen in pakketjes van webshops
23 juni 2025
Webwinkels verzenden powerbanks soms zonder verplichte ADR-etiketten
16 juni 2025
Onderzoek evofenedex legt knelpunten bloot bij verzending gevaarlijke stoffen
12 juni 2025
Nederlandse vertaling ADR 2025 beschikbaar
11 juni 2025