skipToContentskipToFooter

Schoner en goedkoper varen op zware stookolie

14-04-2023 Zeeschepen staan niet bekend als schone transportmiddelen en in havensteden oogsten ze kritiek. Het Rotterdamse bedrijf Value Maritime doet daar iets aan door met een filter zwavel, fijnstof en CO2 op te vangen. In enkele bloemen- en groentekassen groeien nu planten op koolzuurgas die afkomstig is van kustvaarders.

Lidbedrijf Value Maritime bouwde vijf jaar geleden zijn eerste filter die ervoor zorgt dat de uitstoot van zeeschepen een stuk schoner kan worden. Het apparaat, Filtree genaamd, beperkt niet alleen de uitstoot van zwavel, maar ook die van fijnstof én vangt CO2 af.

Het idee voor die installatie kwam van Maarten Lodewijks en Christiaan Nijst, de een bekend met de commercie in de scheepvaart, de ander met emissies in de chemie. Zij ontwikkelden een alternatief voor scrubbers. Dat zijn gaswassers die met behulp van zeewater zwavel en fijnstof uit de uitlaatgassen van zeeschepen verwijderen. Die scrubbers zijn sinds 2020 door internationale verdragen voorgeschreven om bij te dragen aan een beter milieu, vooral in havensteden. Reders hoeven geen scrubbers te installeren, maar moeten dan op zwavelarme stookolie varen.

CO2-voetafdruk

Bij Value Maritime in het Rotterdam Makers District in het voormalige fruitoverslaggebied vertelt Rolf Bakker, specialist Carbon Capture, dat hun systeem reders veel te bieden heeft. “Een scrubbers is complex en een flinke investering, maar zwavelarme olie is ook duur. Bovendien is de productie van zwavelarme stookolie niet duurzaam te maken. Met onze Filtree, een geavanceerd exhauster gas cleaning-systeem, kan de rederij goedkope zware stookolie gebruiken en toch schoner varen dan met zwavelarme stookolie. Daar komt bij dat we met onze filter ook CO2 afvangen, en dat spreekt reders aan. Voor zichzelf en voor de verladers. Hun klanten zijn importeurs en exporteurs die naar wegen zoeken om hun CO2-voetafdruk te verkleinen en zoeken dat in alle hoeken van hun logistieke processen. Wij kunnen daarbij helpen.” Op de kade achter het bedrijf staat een Filtree klaar voor montage op een schip. Het is een ruim tien meter hoge kolom. Logistiek manager Eric van der Walle vertelt dat daarin drie etages te vinden zijn, met pompen voor het wassen van de emissie, een kamer met elektronica, het filtermechanisme en de inlaat van de uitlaatgassen.

Montage

Het gasreinigingssysteem van de Rotterdamse ondernemers is ‘plug-in’ te leveren. Bakker legt uit dat de losse box op het achterdek komt te staan, zo dicht mogelijk tegen de funnel, de ‘uitlaat’ die als een toren op het achterdek staat. “Een halfjaar van tevoren laten we een 3D-scan maken van de ruimte aan boord en dan laten we de filterinstallatie bouwen. Dat gebeurt bij een bedrijf in Polen, waar een medewerker van ons toezicht houdt. Van daaruit gaat het naar de locatie waar de montage op het schip plaatsvindt. We hebben daar iets meer dan een week voor nodig. Er moet een frame worden aangebracht voor montage van de Filtree en alle aansluitingen en regelsystemen moeten worden gemonteerd en getest. Dat zal meestal gebeuren als het schip voor onderhoud uit de vaart is en in een droogdok of aan een kade ligt.”

Momenteel gaat het om de bouw van installaties aan boord van bestaande schepen. Bakker: “Dat zijn schepen die op zwavelarme stookolie varen. Nu nog gaat het om short-sea-schepen, dus bijvoorbeeld schepen die naar het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië varen. Voor die schepen is de investering in anderhalf jaar terug te verdienen. Daar blijft het niet bij. De eerste order voor montage op een mid range-tanker is getekend. We zijn ook in gesprek met scheepseigenaren die ons systeem op hun nog te bouwen schepen willen hebben. En scheepshypotheekbanken kijken inmiddels met belangstelling mee. Als een eigenaar niet aan zijn verplichtingen kan doen, is ons systeem aan boord van meerwaarde bij verkoop.”

“Wij bieden de tuinbouwbedrijven een bedrijfszekere toelevering."

Eric van der Walle, logistiek manager
eric-walle.jpg


Tuinbouwbedrijven

Op het schip wordt de filterkolom verbonden met een tankcontainer, door Bakker ‘de batterij’ genoemd. De opgevangen CO2 wordt daarin tijdens de zeereis verzameld en bij aankomst in een haven volgt vervanging door een lege container. CO2 opvangen is mooi, maar er moet ook iets mee gedaan kunnen worden. Bakker vertelt dat Value Maritime daarom bedrijven zoekt die de CO2 in hun productie kunnen gebruiken. In de omgeving van Rotterdam heeft het een aantal afnemers gevonden. Het gaat om tuinders die CO2 gebruiken om hun bloemen of groenten te laten groeien. Ze maken dat traditioneel zelf door gas te verbranden in hun warmtekrachtcentrale (wat in de zomer een hoop verspilling oplevert voor alleen de benodigde CO2) of ze krijgen het via de leiding van petrochemische industrie in de buurt.

Eric van der Walle: “Wij bieden de tuinbouwbedrijven een bedrijfszekere toelevering. We hebben hier containers met CO2 op voorraad en leveren de batterij op afroep bij de tuinder. Dat gaan we uitbreiden naar alle havens waar we containers op de schepen ‘vol voor leeg’ kunnen wisselen. Het is niet aan de Rotterdamse haven gebonden. We hebben inmiddels kantoren en technici in het buitenland, omdat we zien dat ons product steeds meer wereldwijde aandacht krijgt.”

Supply chaingers netwerk

Om een hoogwaardig, kwalitatief en toekomstgerichte supply chain te realiseren voor jouw onderneming, heb je actuele kennis nodig. Kennis in de vorm van praktijkervaringen van peers, workshopleiders of andere experts. Daarom hebben wij exclusief voor de ervaren en ambitieuze supply chain professional het Supply Chaingers Netwerk opgericht met inmiddels ruim 90 professionals vanuit hele diverse branches.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine nr. 4 april 2023.