Containertarieven stijgen licht na maandenlange daling
Leestijd: 1 minuut
Rederijen overwegen voorzichtig terugkeer via Rode Zee
27-10-2025 Na zeventien weken van dalende containertarieven is er voor het eerst weer sprake van een lichte prijsstijging. Tegelijkertijd onderzoeken rederijen de mogelijkheid om hun schepen opnieuw via de Rode Zee te laten varen.
De recente stijging heeft voornamelijk te maken met eindejaarsverschepingen en een onevenwichtige verdeling van containers wereldwijd. Volgens een analyse van Sea-Intelligence (september 2025) bestaat momenteel 41 procent van al het containervervoer wereldwijd uit lege containers. Deze onevenwichtigheid komt doordat sommige regio's veel meer exporteren dan importeren, terwijl andere juist importgedreven zijn. Havens in Azië kampen daardoor vaak met tekorten aan lege containers, terwijl in Noord-Amerika en Europa juist overschotten ontstaan doordat er meer importen aankomen dan exporten vertrekken.
Tekorten in Azië, overschotten in Europa
Door congestie in Europese havens blijven containers langer hier staan, waardoor de tekorten ontstaan in Oost Azië. Vooral in Zuidoost-Azië is het tekort groot, omdat rederijen systematisch prioriteit geven aan Chinese verladers. In de aanloop naar Golden Week begin oktober hebben rederijen veel capaciteit uit de markt gehaald en lege containers voor China gereserveerd. Verwacht wordt dat prijzen de komende tijd nog licht stijgen door de beperkte capaciteit bij rederijen. De markt blijft echter zwak.
Rederijen kijken naar Rode Zee
Nu het bestand in Gaza standhoudt, overwegen rederijen opnieuw te varen via de Rode Zee. Een hervatting van deze route kan leiden tot een verdere daling van vrachttarieven, doordat de kortere vaartijd extra capaciteit vrijmaakt. Uit een analyse van Sea-Intelligence blijkt dat een hervatting van de Suez-Rode Zee-route grote gevolgen heeft voor Europese havens. Een directe terugkeer via het Suezkanaal zou de toeleveringsketens aanzienlijk verkorten en tijdelijk zorgen voor een verdubbeling van de aanvoer uit Azië. Dat komt neer op een stijging van 39 procent in geladen containers. Zelfs als de terugkeer over acht weken geleidelijk wordt ingevoerd, neemt het volume nog met 10 procent toe. Voorlopig verwachten rederijen echter niet dat zij dit jaar al via de kortere route zullen varen.
Workshop Grip op zeevracht
In de eendaagse workshop Grip op zeevracht leer je hoe exporteurs samenwerken met expediteurs, rederijen en andere logistieke dienstverleners. Je krijgt inzicht in de kostenstructuur van zeevracht en leert hoe je daar grip op houdt.
Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?
Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur mainports & internationale supply chains.
