Details subsidieregeling voor eigen laadinfrastructuur bekendgemaakt
Leestijd: 2 minuten
Dankzij inzet van evofenedex ook subsidie voor stationaire batterij
04-07-2024 Ondernemers die op eigen of gehuurd terrein laadinfrastructuur willen aanleggen voor elektrische voertuigen, kunnen in aanmerking komen voor een nieuwe subsidieregeling. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft de regeling inmiddels gepubliceerd.
De overheid heeft de afgelopen tijd aan een subsidieregeling voor privatelaadinfrastructuur gewerkt voor bedrijven, omdat die moeten worden gestimuleerd om elektrisch te rijden. Een landelijk dekkend netwerk is er voorlopig nog niet. Daarom moet een subsidieregeling de aanleg van privatelaadinfrastructuur aanmoedigen. Daarvoor is de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) bedacht.
Start op 24 september
De genoemde regeling start op 24 september vanaf 9.00 uur en is bedoeld voor advies over en de aanleg van laadinfrastructuur op een eigen of gehuurd bedrijfsterrein. Geïnteresseerde bedrijven kunnen de voorwaarden van de regeling al bekijken op de website van de RVO en de benodigde informatie verzamelen. Een belangrijke voorwaarde is bijvoorbeeld dat het terrein niet te allen tijde publiekelijk toegankelijk mag zijn. Op 3 september organiseert de RVO een webinar over de regeling. Bedrijven kunnen zich hiervoor al aanmelden op de site van de RVO.
Rol van evofenedex
evofenedex is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de regeling. Beleidsadviseur Ricky Voorn van evofenedex: “Wij willen ervoor zorgen dat de randvoorwaarden van de energietransitie voor onze leden zo goed mogelijk zijn geregeld. Daarom zijn wij bij verschillende overleggen aangesloten en zijn wij verheugd dat deze subsidieregeling tot stand is gekomen.”
Ook subsidie voor batterij
Ondernemers kunnen subsidie aanvragen voor een laadstation tot en met 350 kW. Op aandringen van onder andere evofenedex kunnen bedrijven naast subsidie voor laadinfrastructuur ook subsidie voor een stationaire batterij aanvragen.
Net als aan de laadinfrastructuur zijn er voorwaarden aan de stationaire batterij verbonden. Zo mag de batterij een maximaal vermogen hebben van 50 procent van het gecontracteerd vermogen en een C-waarde van maximaal 0,25. De opslagcapaciteit van de batterij mag maximaal 1000 kWh zijn.
Meer informatie
Meer over de subsidieregeling is te lezen op de website van de RVO. De regeling is onderverdeeld in twee verschillende regelingen: de ene is voor de aanschaf van laadinfrastructuur en een stationaire batterij, de andere voor advies.
Gerelateerde nieuwsberichten
CBS: groei internationale goederenhandel stagneert
7 februari 2025
De drie doelen van Amerikaanse importheffingen
5 februari 2025
Eerste boetes voor niet betalen tol Blankenburgtunnel
5 februari 2025
Deltalinqs: stikstofuitspraken zorgen voor onrust in havengebied
4 februari 2025
Invest International versterkt samenwerking met Indonesië
4 februari 2025
Trump dreigt ‘zeer snel’ ook met importheffingen voor EU te komen
3 februari 2025
Arbeidsmarktkrapte blijft aanhouden in logistiek
3 februari 2025
Onzekerheid luchtvaartbeleid Schiphol schaadt handel en economie
3 februari 2025
Snelheidsbeperking op deel ring Amsterdam
3 februari 2025
Vragen over juridische zaken?
Marinke en haar collega's helpen je graag verder