skipToContentskipToFooter

Vooral grotere bedrijven zetten al stappen, kleinere ondernemers volgen

04-09-2025 Uit onderzoek van evofenedex onder ruim 150 bedrijven blijkt dat steeds meer ondernemers zich voorbereiden op de vrachtwagenheffing die per 1 juli 2026 ingaat. Inmiddels geeft 24 procent van de ondernemers aan met de voorbereidingen bezig te zijn en is 12 procent zelfs al bijna klaar. 

De vrachtwagenheffing heeft directe gevolgen voor bedrijven die goederen vervoeren over de Nederlandse wegen. Gebruikers gaan niet langer vaste maandelijkse of jaarlijkse kosten betalen (eurovignet), maar per gereden kilometer op autosnelwegen en enkele hoofdwegen. Het doel van de heffing is om schoner en efficiënter vervoer te stimuleren. Tegelijkertijd raakt het ook de kostenstructuur, transportplanning en investeringsbeslissingen van veel ondernemers. 

Kennis verschilt sterk per bedrijfsgrootte 

Uit het onderzoek blijkt dat het kennisniveau over de vrachtwagenheffing nog beperkt is. Slechts 8 procent van de bedrijven geeft aan zeer goed op de hoogte te zijn van de vrachtwagenheffing. Ruim een derde (37 procent) geeft aan redelijk op de hoogte te zijn. Opvallend is dat bijna 18 procent van de ondernemers er tot dit onderzoek zelfs nog nooit van had gehoord. Overigens moet de voorlichtingscampagne van de overheid nog beginnen. 

Grote bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers zijn duidelijk beter geïnformeerd: 30 procent zegt zeer goed op de hoogte te zijn, terwijl dit bij de kleinste bedrijven (0–10 medewerkers) slechts 2,6 procent is. 

Subsidies vaak onbekend 

De investeringsregeling Terugsluis, die ondernemers financieel kan ondersteunen, is nog niet overal bekend. 72 procent van de ondernemers geeft aan hier niet van op de hoogte te zijn. Van de ondernemers die wel goed geïnformeerd zijn, overweegt de helft subsidie aan te vragen.  

De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden doorgesluisd naar de vervoerssector, die deze middelen kan gebruiken om de sector verder te verduurzamen. Dit is afgesproken door de drie vervoerspartijen, waaronder evofenedex, samen met de minister van Infrastructuur en Waterstaat en vastgelegd in de Wet Vrachtwagenheffing. Voorbeelden zijn de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa) en Samenwerking in de logistieke keten (SILK). 

Verwachting stijging transportkosten  

De verwachtingen over de impact van de vrachtwagenheffing op de transportkosten lopen sterk uiteen. Een derde van de ondernemers verwacht dat de kosten met meer dan 20 procent zullen stijgen, terwijl een iets grotere groep aangeeft dit nog niet te weten. Bijna de helft van de bedrijven zoekt hierover actief het gesprek met hun logistiek dienstverlener. Daarnaast accepteert 32 procent de extra kosten, en 14 procent geeft aan deze volledig door te berekenen aan de klant. 

De vrachtwagenheffing krijgt vanaf dit jaar een vaste plek in het jaarlijkse rapport Kostenontwikkelingen in het wegvervoer. Dit komt doordat het eurovignet verdwijnt en de motorrijtuigenbelasting deels vervalt. Door de heffing mee te nemen in prognoses en scenario’s helpt evofenedex bedrijven beter vooruit te kijken bij hun tariefstelling en investeringsbeslissingen in duurzamer vervoer.  

Handelingsperspectief evofenedex 

Thomas Reitsma, manager KG Logistiek – Vervoer bij evofenedex: “Na jaren voorbereiding nadert de invoering van de vrachtwagenheffing met rasse schreden. Dit is hét moment voor ondernemers om zich strategisch voor te bereiden en er slim op in te spelen. Wij ondersteunen onze leden komend jaar met concreet handelingsperspectief, zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken, wendbaar blijven en grip houden op hun transportkosten. Zo kunnen zij hun logistiek efficiënter organiseren en optimaal profiteren van beschikbare subsidies.” 

Op 10 en 11 september organiseert evofenedex webinars voor ondernemers die zelf goederen vervoeren en voor bedrijven die logistieke dienstverleners inzetten. Daarnaast leggen we momenteel de laatste hand aan een praktisch stappenplan dat zeer binnenkort beschikbaar komt voor leden. Ook de RDW start in september met een eigen voorlichtingscampagne gericht op voertuigeigenaren. 

Leden kunnen zich hieronder inschrijven voor de webinars. Voor vragen kunnen zij ook terecht bij onze ledenadviseurs. 

Vragen over vervoer?

Neem contact op met Geert van Eijk, beleidsadviseur wegvervoer en spoorvervoer.

Geert