evofenedex verheugd over 30 miljoen euro voor toekomst wagenladingvervoer rangeerterrein Kijfhoek
Leestijd: 1 minuut
Investering biedt nieuw perspectief en voorkomt verschraling spooraanbod
23-10-2025 Na jarenlange inzet van evofenedex voor het spoorgoederenvervoer in het algemeen, en voor het behoud van het wagenladingvervoer als onderdeel daarvan, heeft staatssecretaris Thierry Aartsen besloten 30 miljoen euro te reserveren voor rangeerterrein Kijfhoek. Dit bedrag is afkomstig uit het Impulsprogramma Goederenvervoer (IPG) en moet zorgen voor een vernieuwd perspectief voor deze belangrijke schakel in het Nederlandse spoorgoederenvervoer.
Vlak na Prinsjesdag is de Tweede Kamer geïnformeerd over het Impulsprogramma Goederenvervoer. Met dit programma wordt ingezet op het beter benutten van de bestaande infrastructuur, het tegengaan van verstoringen in het goederenvervoer en het voorkomen van files. Daarnaast worden bedrijven gestimuleerd om goederenvervoer te verplaatsen van de weg naar het water en het spoor.
Voor dit programma is in totaal 79 miljoen euro beschikbaar. De staatssecretaris heeft nu besloten om hiervan een bedrag van 30 miljoen euro te reserveren voor Kijfhoek.
De Kamer is eerder geïnformeerd over de problematiek rondom het wagenladingvervoer en de sorteerheuvel op Kijfhoek, nabij Zwijndrecht, die hierin een centrale rol speelt. Het wagenladingvervoer is ook voor Nederlandse verladers belangrijk, maar staat onder druk en er bestaan zorgen over de toekomst. Het wagenladingvervoer dreigde uit Nederland te verdwijnen.
Lobbysucces evofenedex
De toezegging van Van Aartsen is een enorm lobbysucces voor evofenedex: met de beschikbaar gestelde middelen wordt een vernieuwd perspectief voor het wagenladingvervoer gecreëerd. ProRail kan hiermee een neutrale dienstvoorziening op Kijfhoek realiseren en krijgt de ruimte om bij de vaststelling van het heuveltarief op Kijfhoek tot een voldoende concurrerend tarief te komen.
Verschraling van het vervoersaanbod op het spoor en een reverse modal shift van ladingstromen wordt hiermee voorkomen. Samen met ProRail en Defensie wordt bekeken hoe het deel van Kijfhoek dat niet voor wagenladingvervoer gebruikt wordt, optimaler kan worden ingezet voor zowel het bredere spoorgoederenvervoer als voor militaire mobiliteit.
Belangrijke stap voor verladers
evofenedex noemt deze investering een duidelijk lobbysucces. De vereniging heeft zich jarenlang sterk gemaakt voor het behoud van Kijfhoek, en nu kan dat als neutrale en toegankelijke rangeervoorziening. Daarmee zal het wagenladingvervoer in de toekomst beschikbaar zijn voor verschillende spoorvervoerders, waardoor verladers meer mogelijkheden krijgen om gebruik te maken van het spoorgoederenvervoer.
Voor verladers betekent is dit een duidelijk signaal dat het wagonvervoer toekomst heeft, in Nederland en daarbuiten. “Deze beslissing is goed nieuws voor verladers die kleinere volumes via het spoor vervoeren,” zegt Geert van Eijk, beleidsadviseur bij evofenedex. “Door de investering in Kijfhoek blijft het mogelijk om flexibel en duurzaam gebruik te maken van het spoor, zonder dat ladingstromen noodgedwongen terugvallen op de weg.”
Vervolg
De verdere invulling van de plannen uit het toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer wordt opgenomen in de uitvoeringsagenda van het ministerie en de reguliere voortgangsbrieven aan de Tweede Kamer. evofenedex blijft dit proces nauw volgen en zich inzetten voor een betrouwbaar, betaalbaar en beschikbaar spoorgoederenvervoer, nu en in de toekomst.
Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is
Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.
Vragen over vervoer?
Neem contact op met Geert van Eijk, beleidsadviseur wegvervoer en spoorvervoer.
