ING verwacht trage groei voor transport en logistiek
Leestijd: 1 minuut
Winst blijft onder druk door hoge kosten
30-10-2025 De Nederlandse transport- en logistieksector zal volgens ING volgend jaar slechts beperkte groei boeken. De bank voorspelt voor 2025 een volumegroei van ongeveer één procent, met een vergelijkbaar resultaat voor 2026.
De groei komt vooral uit de binnenlandse markt: de bouw trekt iets aan en de vraag naar consumentengoederen stijgt licht. Investeringen in infrastructuur en defensie kunnen in de loop van 2026 zorgen voor extra transportvraag.
Volumegroei gemiddeld één procent
In 2025 groeit het vervoersvolume in de transport- en logistieksector naar verwachting met één procent. Voor 2026 wordt een vergelijkbare toename voorzien. De verschillen binnen de sector blijven groot: bedrijven die actief zijn in de industrie, zoals scheepvaart en spoor, zien de volumes achterblijven. Ondernemingen die zich richten op consumentengoederen, zoals wegtransport en logistieke dienstverlening, profiteren wel van groei. De omzet stijgt in 2026 vooral door hogere kosten in het wegtransport. Tegelijkertijd daalt de algemene prijsstijging (CPI). Wel wordt nog altijd een cao-loonstijging van ongeveer 4 procent verwacht (CPB), waardoor de loonkosten in transport en logistiek verder oplopen. Door de stijgende kosten en de beperkte marktgroei blijft de druk op de marges in 2026 bestaan.
Internationaal
Internationaal is de logistiek via de havens sterk in beweging door protectionisme en geopolitieke spanningen. Hierdoor zien veel internationale bedrijven in de toegangspoort naar Europa de handelsstromen veranderen. Zo is de Europese export naar de Verenigde Staten na de invoering van importtarieven gedaald, terwijl de Chinese import is toegenomen. Deze herijking zal in 2026 doorgaan, ook al blijft het voor ondernemers lastig om vooruit te kijken en te plannen.
Infrastructuur en defensie
Volgens ING is het positief dat Europa, en vooral Duitsland, meer wil investeren in infrastructuur en defensie. Daar kan ook de transport- en logistieksector van profiteren. De uitvoering van deze plannen verloopt echter trager dan verwacht, onder meer door capaciteitsbeperkingen. Daardoor blijft de impact in 2026 nog beperkt. Met de hernieuwde aandacht om de afhankelijkheid van andere landen te verkleinen en te bouwen op de eigen Europese kracht kan de interne markt op termijn wel een impuls krijgen. Van meer handel en transport binnen Europa profiteert vooral het wegtransport.
Afbeelding: ING
Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is
Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.
