Ledenvraag | Rij- en rusttijden in Duitsland
Leestijd: 1 minuut
Ledenvraag | Rij- en rusttijden in Duitsland
30-01-2014 Een EVO-lid gaat geregeld met de bestelauto naar Duitsland. Onlangs is hij daar aangehouden ter controle en kreeg hij te horen dat hij een registratie van rij- en rusttijden moet hebben. Hij belt Martijn Duijndam van EVO-Ledenservice met de vraag of dat wel klopt.
Antwoord
Ja, dat klopt. In Duitsland is het voor chauffeurs van voertuigen tussen de 2800 en 3500 kilogram totaalgewicht verplicht om de rij- en rusttijden te registreren. Als de bestelauto is voorzien van een tachograaf, is het verplicht deze te gebruiken, anders volstaat een handmatige registratie; een formulier hiervoor is aan te vragen bij EVO-Ledenservice. Is het voertuig of samenstel zwaarder echter zwaarder dan 3500 kilogram, dan is het in Duitsland verplicht een tachograaf te gebruiken.
Gerelateerde nieuwsberichten
Let op: verkeershinder in Den Haag door NAVO-top
4 april 2025
Afspraken over zero-emissiezones bieden ondernemers meer ruimte
3 april 2025
Zero-emissiezone Groningen van kracht
3 april 2025
ILT constateert diverse overtredingen bij vervoer van gevaarlijke stoffen
3 april 2025
evofenedex betreurt wederkerige invoerheffingen Trump
2 april 2025
Daimler Truck bouwt netwerk van 3000 snelladers
1 april 2025
Overgangsregeling T-rijbewijs stopt per 1 juli 2025
31 maart 2025
Deze TARIC-codes vervallen per 31 maart
31 maart 2025
Arbeidsinspectie: meer veiligheidsbewustzijn door zelfonderzoek na arbeidsongeval
31 maart 2025