skipToContentskipToFooter

Belangrijke impuls voor goederenvervoer tussen Nederland, België en Frankrijk

31-07-2025 De Nieuwe Sluis Terneuzen is vanaf 1 augustus 2025 volledig in gebruik. De sluis is even groot als de sluizen in het Panamakanaal en geschikt voor grote zeeschepen. Via het Kanaal Gent–Terneuzen kunnen deze zeeschepen nu doorvaren tot aan de haven van Gent.

De Nieuwe Sluis is onderdeel van het Noordzeesluizencomplex. Hierdoor neemt de capaciteit van de Noordzeesluizen flink toe. Schepen met een diepgang van 12,5 meter kunnen voortaan bij elk getij worden geschut, waar dat voorheen alleen bij hoogwater mogelijk was.

Logistieke toegangspoort

De Noordzeesluizen bij Terneuzen vormen de toegangspoort naar de havens van Terneuzen en Gent en zijn onderdeel van de fusiehaven North Sea Port. Ze verbinden Nederland, België en Frankrijk via het kanaal Gent-Terneuzen, als onderdeel van de vaarroute tussen Rotterdam en Parijs. Het Noordzeesluizencomplex bestaat uit drie sluizen: de Oostsluis, de Westsluis en de Nieuwe Sluis.

Toekomstbestendig

De Nieuwe Sluis vervangt een verouderde sluis en biedt extra capaciteit. Dankzij de nieuwe afmetingen – 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep – kunnen grotere vrachtschepen de haven van Gent beter bereiken. Voor ondernemers in de handel en logistiek betekent dit stabieler goederenvervoer tussen het achterland en de Noordzee. Ook multimodaal vervoer profiteert van een betere doorstroming, waardoor transportcombinaties efficiënter te plannen zijn. Bovendien daalt de uitstoot per ton vracht, doordat grotere schepen efficiënter kunnen worden beladen.

Internationale samenwerking

De realisatie van de Nieuwe Sluis is een samenwerking tussen Nederland, Vlaanderen en de Europese Unie. De investering van ruim 1 miljard euro laat zien hoe belangrijk goede infrastructuur is voor grensoverschrijdende handel en logistiek.

Foto: Rijkswaterstaat.