skipToContentskipToFooter

evofenedex blijft pleiten voor optimalisatie om overlast te beperken

25-03-2025 Rijkswaterstaat heeft bekendgemaakt waar de voorkeur naar uitgaat bij de renovatie van de Papendrechtsebrug. De dienst wil de brug maandelijks openen voor hoge scheepvaart, wat leidt tot een afsluiting van acht maanden voor het wegverkeer. evofenedex vindt het positief dat de hoge scheepvaart kan doorvaren, maar maakt zich wel zorgen over de impact van de langere afsluiting op het wegverkeer.

evofenedex heeft tijdens de besluitvorming meegedacht en input geleverd aan Rijkswaterstaat (RWS). We waarderen dat de belangen van de binnenvaart en de maritieme maakindustrie zijn meegenomen en dat de vraag vanuit deze sector is erkend. Tegelijkertijd roept de keuze van RWS vragen op over de impact op het wegverkeer, omdat de afsluiting maar liefst acht maanden gaat duren.

Lars Ahsman, regionaal beleidsadviseur evofenedex: “We zijn erg blij dat er maandelijkse openstellingen voor de binnenvaart komen – een belangrijke stap waarvoor we ons actief hebben ingezet. Tegelijkertijd is het jammer dat het wegverkeer nog langer hinder ondervindt. Daarom blijven we pleiten voor slimme en logistiek verantwoorde omleidingsroutes, zodat de hinder tot een minimum beperkt blijft.”

Werkzaamheden Papendrechtsebrug

De renovatie van de Papendrechtsebrug start in de zomer van 2026 en maakt deel uit van de grootschalige onderhoudswerkzaamheden aan de N3. Die omvatten onder andere de vervanging van het bewegingswerk en de elektromechanische installaties van de brug. Daarnaast worden verouderde onderdelen vernieuwd om de betrouwbaarheid en veiligheid van de brug voor de komende decennia te waarborgen. RWS streeft ernaar de impact voor zowel weg- als scheepvaartverkeer zoveel mogelijk te beperken, maar de voorgestelde afsluitingsperiode blijft een punt van zorg voor de logistieke sector: de brug blijft negen maanden afgesloten voor het wegverkeer vanaf juli 2026. Verkeer wordt omgeleid via de A15 en A16.

Impact wegverkeer: uitleg noodzakelijk

Volgens een rekensom leidt de afsluiting tot een verdubbeling van de hinder voor het wegverkeer. De oorspronkelijke planning ging uit van een afsluiting van circa vier maanden. Wij verwachten daarom een gedetailleerde onderbouwing van RWS over hoe een maandelijkse brugopening resulteert in een verkeersslot van acht maanden. Een goede onderbouwing is cruciaal om onze achterban goed te kunnen informeren en om de belangen van het wegverkeer adequaat te vertegenwoordigen.

Oproep tot optimalisatie

evofenedex begrijpt de complexiteit van de renovatie en de uitdagingen die hierbij komen kijken. Maar we roepen RWS op om nogmaals kritisch te kijken naar de gevolgen voor het wegverkeer en mogelijke optimalisaties in de planning. Een afsluiting van acht maanden heeft een grote impact op de logistieke sector en het regionale bedrijfsleven. evofenedex denkt graag mee over aanvullende maatregelen die de hinder kunnen beperken en zal hierover overleg met RWS voeren.

We blijven de ontwikkelingen nauwlettend volgen en houden onze leden via onze nieuwsberichten op de hoogte van verdere besluiten en mogelijkheden tot inspraak. Meer informatie over de werkzaamheden vind je op de website van Rijkswaterstaat.

Vragen over dit artikel?

Neem contact op met Lars Ahsman, regionaal beleidsadviseur

Lars