skipToContentskipToFooter

Afspraken over tarieven, landbouw en strategische goederen

22-08-2025 De Europese Unie (EU) en de Verenigde Staten (VS) hebben de tekst van de raamwerkovereenkomst ‘Framework on an Agreement on Reciprocal, Fair, and Balanced Trade’ gepubliceerd. Dit betekent dat de invoertarieven veranderen en dat er meer duidelijkheid komt over markttoegang, al blijven er ook nog discussiepunten liggen.  

De verlaging van invoerrechten op Amerikaanse auto’s gaat pas in zodra de EU nultarieven invoert voor industriële goederen uit de VS en tariefcontingenten (TRQ's, Tariff Rate Quota) voor landbouwproducten toepast. Een tariefcontingent is een handelsafspraak waarbij een afgesproken hoeveelheid van een product tegen een lager invoertarief of nulpercentage invoerrechten mag worden ingevoerd. Zodra het quotum is bereikt, geldt het normale – vaak hogere – tarief. 

Voor industriële goederen verschaft de EU Amerikaanse producten preferentiële toegang. Twee derde van deze producten werd al tariefvrij ingevoerd, dat wordt nu volledig tariefvrij. 

Voor landbouwproducten zijn afspraken gemaakt over onder andere vis, noten, zuivel, groente en fruit, granen, sojabonen, varkensvlees en bizonvlees. Deze producten mogen binnen tariefcontingenten worden ingevoerd.  

Uitzonderingen en strategische goederen 

De VS heffen geen 15 procent tarief op specifieke grondstoffen (waarbij kurk expliciet wordt benoemd), vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, generieke medicijnen en chemische grondstoffen. Hiervoor blijven de zogenoemde meestbegunstigingsrechten (MFN) gelden, die vrijwel nul zijn. Voor farmaceutische producten, halfgeleiders en hout kan later alsnog een heffing van maximaal 15 procent worden ingevoerd. Deze producten zijn onderwerp van Sectie 232-onderzoeken en kunnen mogelijk later onderworpen worden aan hogere tarieven, al geldt voor de EU dus een maximum van 15 procent. 

Staal en aluminium blijven gevoelig 

Over de bestaande heffingen op staal en aluminium is nog geen akkoord bereikt. De VS en EU werken toe naar een gezamenlijke aanpak om overcapaciteit te beperken. De Europese Commissie bereidt een nieuw Steel and Metals Action Plan voor, dat in het derde kwartaal wordt verwacht. Dat plan kan bepalend zijn voor een mogelijke verlichting van de tarieven via tariefcontingenten. 

Europese wetgeving blijft overeind 

De VS uitten in de gezamenlijke verklaring hun zorgen over Europese wetgeving, zoals de CO2-grensheffing (CBAM), de ontbossingsverordening (EUDR) en de richtlijn duurzaamheidsrapportage (CSRD). De EU benadrukt echter dat deze regels ongewijzigd blijven en dat de VS geen voorkeurspositie krijgen. Wel spreken beide partijen af vaker informatie uit te wisselen over toekomstig beleid. 

Gevolgen voor Nederlandse importeurs 

De reductie van importheffingen op Amerikaanse industriële goederen is een positieve ontwikkeling voor Nederlandse importeurs, al wijkt het precedent van exclusieve handelsvoordelen zonder verdrag van de afspraken binnen de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Voor het tariefplafond van 15 procent hebben Europese exporteurs een relatief voordeel ten opzichte van veel andere anderen.

Het gebruik van tariefcontingenten kan extra administratie vragen. Toegang wordt vaak op volgorde van binnenkomst verleend. Dit betekent dat importeurs hun aanvragen goed moeten voorbereiden om te profiteren van de lagere tarieven. Tegelijk kan er concurrentie ontstaan tussen Europese bedrijven om binnen het quotum te blijven.  

Heb je vragen over handel met de VS? Neem dan contact op met onze ledenservice. Je kunt ook deelnemen aan de online community Handelspolitiek VS om ervaringen en inzichten te delen en vragen te stellen.

Praat mee in onze online community Handelspolitiek VS

In deze themagroep bespreken we de impact van de ontwikkelingen in de VS op Nederlandse bedrijven. Leden kunnen in deze groep vragen stellen, inzichten delen en op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen.

Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?

Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur Mainports & Internationale Supplychains.

Casper