VS kondigen nieuwe heffingen aan voor Chinese schepen
Leestijd: 3 minuten
Eerder voorstel aangepast na kritiek partnerorganisaties
24-04-2025 De Verenigde Staten hebben vanaf 17 april nieuwe maritieme heffingen ingevoerd op schepen die gelinkt zijn aan China. De maatregel geldt voor schepen van Chinese reders én voor buitenlandse schepen die gebouwd zijn op Chinese werven. Vooral rederijen COSCO en OOCL worden geraakt door aanzienlijke heffingen.
De heffingen zijn onderdeel van een breder industrieel beleid om de Amerikaanse scheepsbouwsector te stimuleren en oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Een eerder voorstel kreeg stevige kritiek van partnerorganisaties van evofenedex in de VS. Dit leidde tot grote aanpassingen, al is het besluit nog niet volledig definitief.
De heffingen gelden vanaf 17 april 2025 en er is een vrijstellingsperiode van 180 dagen tot 14 oktober 2025. Daarna lopen de tarieven op, afhankelijk van het type schip en de betrokken partij. Per schip mag per rotatie maar één heffing worden toegepast.
Hogere transportkosten en vlootverschuivingen
Voor ondernemers in de handel en logistiek betekenen de heffingen hogere transportkosten voor het goederenvervoer van en naar de VS via Chinese of Chinees-gebouwde schepen. Dit zal naar verwachting leiden tot herschikking van tonnage: rederijen zetten vaker niet-Chinese schepen in op Amerikaanse routes.
In de Ocean Alliance (strategische samenwerking tussen meerdere grote rederijen op belangrijkste vaarroutes, zoals tussen Azië en Noord-Amerika) zullen bijvoorbeeld vooral de containerrederijen Evergreen en CMA CGM actief blijven op de trans-Pacific routes, aangezien de rederijen COSCO en OOCL zwaarder worden geraakt. Ook wordt verwacht dat de gemiddelde scheepsgrootte afneemt tot onder de 4.000 TEU, hiermee proberen rederijen heffingen te ontwijken. Tegelijkertijd zal de overslag in de regio toenemen om kosten te omzeilen.
Belangrijkste heffingen
Heffingen voor Chinese eigenaren en operators
Van toepassing op schepen onder zeggenschap van bedrijven uit China, Hongkong of Macau.
Tarief per netto ton:
- tot 14 oktober 2025: 0 dollar
- vanaf 14 oktober 2025: 50 dollar
- vanaf 17 april. 2026: 80 dollar
- vanaf 17 april 2027: 110 dollar
- vanaf 17 april 2028: 140 dollar
De operator is verantwoordelijk voor aangifte en betaling aan de U.S. Customs and Border Protection (CBP). Omdat deze heffing per ton wordt berekend, kan het voor COSCO en OOCL tot miljoenen oplopen per schip, aanzienlijk meer dan in het oorspronkelijke voorstel.
Heffing op Chinees-gebouwde schepen
Van toepassing op buitenlandse reders die varen met schepen gebouwd in China.
Per container:
- vanaf 14 oktober 2025: 120 dollar
- vanaf 17 april 2026: 153 dollar
- vanaf 17 april 2027: 195 dollar
- vanaf 17 april 2028: 250 dollar
Per netto ton:
- vanaf 14 oktober 2025: 18 dollar, oplopend tot 33 dollar in 2028.
Uitzonderingen
Vrijstelling van de heffing geldt voor schepen die:
- onder Amerikaanse vlag varen of voor minstens in 75 procent Amerikaans bezit zijn
- reizen maken, korter dan 2.000 zeemijlen (ongeveer tot Panama of de Cariben)
- leeg of in ballast zijn
- kleiner zijn dan 4.000 TEU, of 80.000 DWT voor bulkschepen
- specialistische chemische tankers of Great Lakes-bulkschepen zijn
Daarnaast is er een tijdelijke vrijstelling van maximaal drie jaar mogelijk wanneer een vervangend schip wordt besteld dat volledig in de VS is gebouwd (inclusief motor en romp).
Heffing op buitenlandse autocarriers
Geldt voor niet-Amerikaans gebouwde voertuigenschepen.
Tarief vanaf 14 oktober 2025: 150 dollar per CEU (Car Equivalent Unit)
Ook hier geldt een vrijstelling van maximaal drie jaar bij aanschaf van een U.S.-gebouwd schip van gelijke of grotere capaciteit.
Toekomstige verplichting LNG-vervoer
Vanaf 2028 moet een deel van de Amerikaanse LNG-export plaatsvinden via in de VS gebouwde schepen. Details hierover worden nog bekend gemaakt.
Wijzigingen ten opzichte van het eerdere voorstel
De definitieve regeling wijkt op belangrijke punten af van het oorspronkelijke plan uit februari 2025:
- de heffingen zijn ongeveer tien keer lager vastgesteld
- per rotatie geldt slechts één heffing, geen cumulatieve kosten kosten
- het aantal uitzonderingen is uitgebreid
- er wordt niet meer gekeken naar de totale vloot of het orderboek voor heffingen
- de heffing is per netto ton container, niet meer per schip
- de verplichte Amerikaanse vlag is vervallen voor een bepaald percentage van de Amerikaanse vracht, behalve bij LNG-vervoer
Wachten op volgende hoorzitting
Voor ondernemers die afhankelijk zijn van maritiem containervervoer van en naar de VS, is het belangrijk te weten welke rederijen minder geraakt worden door de Amerikaanse maatregelen. Toch is het lastig goed zicht te krijgen op de inzet van schepen per route. Rederijen kunnen toeslagen doorbelasten, terwijl ze in werkelijkheid misschien gebruikmaken van uitzonderingen. We adviseren leden dit goed in de gaten te houden.
Wat in elk geval duidelijk is: het wordt een stuk minder aantrekkelijk om te kiezen voor COSCO en OOCL. Ook andere, grotere Chinees-gebouwde schepen zullen zich naar verwachting herpositioneren op de vaarroutes tussen Azië en Europa.
Op 19 mei staat opnieuw een hoorzitting gepland, met kort daarna een definitief besluit. We houden de ontwikkelingen in de gaten.
Meer informatie
We adviseren ondernemers die vragen hebben, contact met ons op te nemen. Om leden zo goed mogelijk te blijven informeren hebben we een online community 'Themagroep Handelspolitiek Verenigde Staten' opgericht. In deze themagroep bespreken we de impact van de ontwikkelingen op Nederlandse bedrijven. Leden kunnen hier vragen stellen, inzichten delen en op de hoogte blijven van actuele veranderingen. Uiteraard kunnen leden met vragen terecht bij onze ledenservice en op de speciale VS-pagina op onze website.
Vragen over internationale supplychains en zeecontainervervoer?
Neem contact op met Casper Roerade, beleidsadviseur Mainports & Internationale Supplychains.
Gerelateerde nieuwsberichten
Grote hinder op A1 bij Amsterdam
24 april 2025
Drie veelgestelde vragen over invoerrechten export VS
23 april 2025
evofenedex roept Tweede Kamer op Omnibuspakket te steunen
23 april 2025
Extra geld voor handelsbeleid, maar bezuinigingen raken ambassades
23 april 2025
Voorjaarsnota 2025: investeringen in bereikbaarheid Oost-Nederland
23 april 2025
evofenedex helpt leden met CBAM-rapportage
23 april 2025
Utrechtse wethouder Oosters in gesprek over duurzame logistiek
17 april 2025
Nieuwe Volkswagen Transporter: bij voorkeur elektrisch
17 april 2025
Lange files door paasdrukte en start meivakantie
17 april 2025