skipToContentskipToFooter

De digitaliseringsambities van bedrijven zijn groot, maar de praktijk toont nog een versnipperd beeld. Dat blijkt uit recent onderzoek van evofenedex. 

evofenedex voerde onlangs een onderzoek uit onder ruim driehonderd bedrijven om te peilen hoever ze zijn op het gebied van digitalisering. Het leek dat digitalisering hoog op de agenda staat bij handels- en productiebedrijven. De wil om erin te investeren is groot, maar de digitale basis is nog niet overal op orde. 

50 procent heeft digitaliseringsstrategie

Veel bedrijven zetten stappen. Zo heeft de helft van de ondervraagde organisaties een digitaliseringsstrategie die verder reikt dan twee jaar. En bij 47 procent loopt op dit moment een digitaliseringsproject. Cloudgebruik groeit door: inmiddels werkt 67 procent met cloud-gebaseerde pakketten. 

Ook zien we een bredere inzet van enterprise resource planning (ERP) en warehousemanagementsystemen (WMS) als digitale kern. Toch werkt maar 18 procent van de bedrijven met volledig geïntegreerde en realtime ICT-oplossingen. Daarnaast is 38 procent nog afhankelijk van Excel-lijsten en handmatige invoer, en een derde verwerkt data nog handmatig. Vooral kleinere bedrijven blijven achter. 

Datacultuur nog niet strategisch verankerd

Een derde van de bedrijven gebruikt data actief in de besluitvorming, maar slechts 13 procent heeft dit strategisch verankerd. “Een datagedreven cultuur begint bij de overtuiging van het management en de vaardigheden van medewerkers”, zegt Anneloes van Klaveren, projectmanager Digitalisering bij evofenedex. ‘Bedrijven die in dit soort zaken investeren, behalen betere resultaten door inzicht in hun data.”

Handmatig werk remt

Ondanks de digitaliseringsambities blijft handmatige dataverwerking een groot knelpunt. Tijdrovende processen met Excel, schaduwadministraties en handmatige controles kosten snelheid en vergroten de kans op fouten. Vergeleken met eerder onderzoek van evofenedex in 2019 en 2021 is dat nauwelijks verbeterd.

Hoge bereidheid tot investeren

De investeringsbereidheid onder bedrijven is hoog: 53 procent is van plan meer of aanzienlijk meer te investeren in digitalisering. Veel bedrijven hebben concrete plannen om processen te verbeteren, kosten te besparen en hun strategische positie te versterken. Steeds vaker investeren ze in trainingen en om bewustwording onder medewerkers te vergroten.

Slimme toepassingen alom

82 procent van de ondervraagde organisaties heeft een eigen magazijn. 46 procent van die groep maakt gebruik van een of meer digitale oplossingen. Een warehousemanagementsysteem (77 procent) en handscanners (73 procent) worden het vaakst gebruikt. Geavanceerde middelen als voicepicking (6 procent) en drones voor voorraadcontrole (4 procent) worden nog beperkt toegepast, maar 36 procent heeft wel plannen om dergelijke innovaties op korte termijn te gebruiken. 

In het wegvervoer zien we dezelfde ontwikkeling: transportmanagementsystemen, planningssoftware en boordcomputers worden al veel toegepast. Bij import en export groeit het gebruik van digitale platforms en aangiftesoftware om douanezaken efficiënter af te wikkelen.

Tevredenheid oplossingen hoog

Bedrijven beoordelen hun slimme oplossingen overwegend positief: 49 procent is tevreden en 28 procent gematigd positief. In 58 procent van de gevallen verloopt technische integratie zonder grote problemen. 

Van Klaveren: “Digitalisering vordert gestaag bij bedrijven, maar vraagt om visie, doorzettingsvermogen én samenwerking. De uitdaging zit niet zozeer in de technologie, maar in de transitie van mensen en processen.” Ze benadrukt dat digitale optimalisatie niet wordt bereikt door alleen software aan te schaffen. “Het is een continue ontwikkeling, waarbij het belangrijk is eerst de basis op orde te hebben.”

Onderzoeksrapport en hulp voor leden

Leden van evofenedex kunnen het onderzoeksrapport ‘Gebruik van digitale en technologische oplossingen in de Handel en Logistiek 2025’ hier aanvragen. evofenedex kan leden ondersteunen met advies op het vlak van digitalisering. Meer weten? Bekijk interessante bedrijfscasussen op onze website. 

Beurs ICT&Logistiek

Bedrijven die de volgende stap willen zetten om hun logistiek te digitaliseren, kunnen tussen 4 en 6 november een bezoek brengen aan de stand van evofenedex op de beurs ICT&Logistiek in de Jaarbeurs Utrecht. Van Klaveren en andere digitaliseringsexperts van evofenedex staan daar klaar om alle prangende vragen van bezoekers te beantwoorden. Gratis aanmelden voor de beurs is mogelijk via deze website.

Op dinsdag 4 november is Anneloes spreker op de beurs in een van de kennistheaters. Zij verzorgt de sessie ‘1 kilo AI alstublieft, hoe zet je AI kansen om naar praktijk?’ Inschrijven kan hier.


Gebruik van digitale en technologische oplossingen in de Handel en Logistiek 2025

Het rapport geeft inzicht in waar branchegenoten nu staan, welke uitdagingen actueel zijn en welke oplossingen effectief blijken in de praktijk. Leden kunnen het rapport gebruiken als benchmark voor hun eigen digitaliseringsstrategie

Vragen over SCM en digitalisering?

Anneloes en haar collega's helpen je graag verder

Anneloes