skipToContentskipToFooter

De vrachtwagenheffing wordt in 2026 een structurele kostenpost. Het rapport ’Kostenontwikkeling in het wegvervoer 2025-2026’ maakt al duidelijk welke effecten dit gaat hebben.

Vanaf de tweede helft van 2026 krijgt het Nederlandse wegvervoer te maken met een nieuwe structurele kostenpost; de vrachtwagenheffing. Deze heffing, die zal gelden voor vrachtwagens boven de 3500 kilo op vrijwel alle autosnelwegen en op een aantal N-wegen, maakt onderdeel uit van het beleid om de gebruiker te laten betalen naar gebruik en om vervuiling te beprijzen. Zero-emissievoertuigen tot 4250 kilo zijn vrijgesteld hiervoor.

Voor logistiek en financieel professionals bij verladers en eigen vervoerders, is dit een ontwikkeling die directe gevolgen zal hebben voor zowel transportstrategieën, als kostprijsmodellen en budgetteringen.

Webinar rapport Kostenontwikkelingen

Eerdere ramingen en buitenlandse voorbeelden, wijzen op significante bedragen per kilometer. De exacte tarieven voor 2026 zijn op dit moment nog niet vastgesteld. Op www.vrachtwagenheffing.nl tref je de tarieven van 2025, maar deze worden in 2026 nog geïndexeerd. De impact van de vrachtwagenheffing wordt op 2 oktober 2025, tijdens een speciaal webinar over het nieuwe rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026’, gepresenteerd. Deze jaarlijkse publicatie van Panteia, uitgevoerd in opdracht van evofenedex en TLN (Transport en Logistiek Nederland), is een onmisbaar hulpmiddel voor verladers en eigen vervoerders, bij het maken van gefundeerde transportbeslissingen en bij het voeren van contractonderhandelingen.

Vooruitplannen loont

De invoering van de vrachtwagenheffing vraagt om tijdige voorbereiding. Verladers en eigen vervoerders, moeten anticiperen op hogere variabele kosten per rit. Dit betekent heroverweging van routekeuzes, van beladingsgraden en van voertuigselectie. Daarom is het belangrijk om in gesprek te gaan met je vervoerder. Om bedrijven hiermee te helpen, organiseert evofenedex webinars voor eigen vervoerders en voor verladers om leden te informeren en om handelingsperspectief te bieden rond dit thema.

Bekende factoren blijven dominant

Hoewel de vrachtwagenheffing straks prominent op de kostenagenda staat, blijven ook de traditionele kostencomponenten van invloed. Loonkosten vormen met afstand de grootste kostenpost in het wegvervoer. Brandstofkosten zijn altijd grilliger. Dit benadrukt het belang van brandstofclausules in contracten en het gebruik van realtime monitoring, om kosten beheersbaar te houden.

Praktische verdieping op 2 oktober

Op 2 oktober wordt het nieuwe rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2025-2026’ gepresenteerd in een speciaal webinar van evofenedex en TLN. Tijdens dit webinar worden de actuele cijfers, verwachtingen en beleidsontwikkelingen, toegelicht. Het webinar is een onmisbare update voor leden van evofenedex, die hun transportbeleid en budgetten, goed willen voorbereiden op wat komen gaat.

Webinar Kostenontwikkelingen in het wegvervoer

Op 2 oktober organiseren evofenedex, TLN en Panteia het webinar Kostenontwikkelingen in het wegvervoer, exclusief voor leden van evofenedex en TLN.

Pageheader-small-header-kow-2080x868.jpg

Blijf op de hoogte van wat voor jou relevant is

Krijg actualiteiten, praktische kennis, evenementen en opleidingen van evofenedex direct in je inbox.

Vragen over dit artikel?

Neem contact op met Ricky Voorn, beleidsadviseur Binnenvaart en Eigen Vervoer.

Ricky