Luchtvervoer
De toename van transport door de lucht is vooral toe te schrijven aan de snelheid van deze transportvorm. Bedrijven zijn er mee gediend dat hun exportzending snel op de plaats van bestemming arriveert. Karakteristiek voor de luchtvaart is immers, naast de snelheid, de hoge frequentie en nauwelijks geografische beperkingen.
Per vliegtuig kunnen kwalitatief hoogwaardige goederen en bovendien seizoengevoelige producten veilig en snel vervoerd worden. Snelheid en betrouwbaarheid zijn aantrekkelijke aspecten van deze vervoerstechniek. De keuze voor de luchtvaart vindt vaak ook plaats uit zuiver logistieke overwegingen. Want:
- als de levertijd korter wordt, kan de voorraad ook verminderd worden wat weer de investeringskosten drukt in de voorraden;
- verpakking kan lichter zijn bij de luchtvaart;
- verzekeringskosten zijn vaak lager;
- snellere levering betekent vroegere betaling en dit vermindert weer het koersrisico en de financieringsbehoefte van de exporteur. Wat betreft een indeling, kan men de luchtvaart onderscheiden naar lijnvluchten en chartervluchten. Ofschoon de keuze tussen deze twee van invloed is op de kosten voor de exporteur, worden de kosten ook bij de luchtvaart voornamelijk bepaald door gewicht en omvang van de goederen en door het wel of niet overladen.
1. Consolidatie
Hierbij kan gebruik gemaakt worden van deelladingen welke meestal aangeboden worden door expediteursorganisaties op vliegtuigen van onregelmatige carriers tegen aantrekkelijke tarieven. Het nadeel van dit vervoer is de onregelmatigheid in het vervoer en gebrek aan informatie, aangezien meestal meerdere expediteurs ingeschakeld zijn.
2. Full charter
Geschikt voor grote partijen goederen, waarvoor afhankelijk van grootte en aard een geheel vliegtuig gecharterd kan worden via een broker en/of luchtvrachtexpediteur. Vervoer vindt plaats na ondertekening van een chartercontract en betaling van vrachtpenningen. Ook hier geldt weer de standing van de carrier als een belangrijke overweging voor het afsluiten van een chartercontract dat veel plichten voor de verscheper omvat en waarbij bijna alle rechten aan de vervoerder zijn voorbehouden. Het gewicht, de omvang van de lading en de afstand bepaalt het type vliegtuig.
Voor de tariefberekening geldt een aantal basisregels. Er wordt uitgegaan van een maximale gewicht/maat verhouding, waarvoor een tarief geldt van 1 staat tot 6. Dat laatste wil zeggen dat 1 kg vracht maximaal 6000 cm3 mag bevatten. Indien dit wordt overschreden, krijgen we eenzelfde soort toeslag als bij de scheepvaart.
Met de basisformule: lengte x breedte x hoogte / 6000 cm3/kg = volume
Het vervoersdocument wat gebruikt wordt voor luchttransport is een Airwaybill. Deze luchtvrachtbrief dekt het hele traject dat de goederen afleggen, vanaf de luchthaven van vertrek tot de luchthaven van aankomst. Ook zorgt dit document ervoor dat de goederen traceerbaar zijn.
Gerelateerde actualiteiten
Ook relevant voor jou
-
Modal Shift Service
GratisDienst
Meer informatie -
Documenten bij export
Opleiding – 3 dagen | vanaf € 1.030,00 ex. BTW
Meer informatie -
Samenspel Sales en Shipping
Opleiding – 1 dagdeel (4 uur) | vanaf € 330,00 ex. BTW
Meer informatie -
Bill of lading
Opleiding – ½ dag | vanaf € 330,00 ex. BTW
Meer informatie -
De internationale handel en zeevracht
Opleiding – 1 dag | vanaf € 450,00 ex. BTW
Meer informatie

Vragen over internationaal ondernemen?
Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder