skipToContentskipToFooter

04-12-2024

Bedrijven moeten nu echt doorpakken op duurzaamheid

B

Data benutten en bedrijfsprocessen optimaliseren voor verduurzaming

2024 was een cruciaal kanteljaar voor duurzaamheid, met veel aandacht voor nieuwe wet- en regelgeving, maar ook veel onzekerheid over de praktische haalbaarheid en de concrete invulling daarvan. In 2025 moeten bedrijven écht doorpakken om aan de vele duurzaamheidseisen te voldoen. Een overzicht van ketengerelateerde wet- en regelgeving die nu relevant kan zijn voor internationaal handelende bedrijven.

Wetgeving gerelateerd aan bedrijfsgrootte

CSRD

Afgelopen jaar was er veel aandacht voor de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Zeer grote bedrijven moeten in 2025 gaan rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties in 2024. Ook voor grotere mkb’ers is het belangrijk om volgend jaar hiermee aan de slag te gaan, want in 2026 moeten ze rapporteren over hun impact op mens en milieu in 2025. Doordat bedrijven verplicht zijn te rapporteren over prestaties in de hele waardeketen, werkt dit ook door op ­kleinere mkb’ers. Er worden duurzaamheidsdata bij mkb-­bedrij­ven opgevraagd en aanvullende eisen in contracten gesteld.

Dit kan een uitdaging zijn, maar biedt ook kansen. Door nu al transparant te zijn over zijn duurzaamheidsinspanningen, kan een bedrijf zich onderscheiden. De organisatie die de CSRD-standaarden vaststelt, werkt op dit moment ook aan voluntary sustainability reporting standards voor het mkb. Gebruik hiervan is niet verplicht, maar sluit aan bij de indicatoren van CSRD.

CSDDD

Verder is in 2024 de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) aangenomen. Hiermee is een belangrijke stap gezet in de verplichting van bedrijven om duurzaamheid en verantwoord ondernemerschap daadwerkelijk te waarborgen. De richtlijn richt zich primair op bedrijven met meer dan duizend medewerkers. Vanaf 2027 gaat de wetgeving stapsgewijs in.

Waar de CSRD zich met name richt op transparant rapporteren over duurzaamheid, legt de CSDDD de nadruk op actie: bedrijven worden verplicht negatieve maatschappelijke en milieueffecten in hun bedrijfsvoering en keten actief te voorkomen, te stoppen en waar nodig te herstellen. Hoewel het mkb niet direct onder de CSDDD valt, wordt het indirect wel geraakt. Dit komt doordat mkb-bedrijven vaak onderdeel zijn van de toeleveringsketen van grotere bedrijven die aan de wetgeving moeten voldoen. Deze bedrijven zullen ook hun mkb-leveranciers vragen om informatie te verstrekken en zich aan de richtlijnen voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) te houden.

Door nu al transparant te zijn kan een bedrijf zich onderscheiden

Willemijn Gwanmesia

Programmamanager IMVO en Compliance bij evofenedex.

Willemijn-Gwanmesia.jpg

Productgerelateerde wetgeving

EUDR

De Regulation on Deforestation-free products (EUDR), ook wel bekend als de ontbossingsverordening, zou aanvankelijk ingaan op 30 december 2024. Maar de invoering ervan is onlangs met een jaar uitgesteld dankzij onder meer de inzet van evofenedex en de European Shippers’ Council. Dat betekent dat bedrijven een jaar langer de tijd hebben om hun processen goed in te richten, data op te vragen en bekend te raken met het Deforestation Due Diligence Statement Registry.

Vanaf 30 december 2025 moeten bedrijven kunnen bewijzen dat hun producten niet ­bijdragen aan ontbossing of bosdegradatie. evofenedex heeft een stappenplan ontwikkeld met daarin een praktische handleiding om aan de nieuwe regels te voldoen. Meer hierover op pagina 34. De EUDR bevat tal van uitzonderingen en bijzondere situaties, waarvan de meest voorkomende in het plan zijn meegenomen. Het stappenplan legt ook uit hoe je een due diligence-verklaring kunt uploaden in het Europese systeem en hoe het werkt met de douaneafhandeling.

CBAM

In 2024 hebben bedrijven met CBAM-goederen (CBAM staat voor Carbon Border Adjustment Mechanism) elk kwartaal moeten rapporteren over de emissies die zijn vrij­gekomen bij de productie buiten de Europese Unie (EU). Eerst op basis van standaardwaarden, maar inmiddels ook met de werkelijke waarden. In 2025 zitten we nog steeds in de overgangsfase van CBAM. De Nederlandse Emissieautoriteit zal zijn ­handhaving ook in 2025 steeds verder opschroeven om bedrijven te leiden naar het einde van de overgangsfase.

Bedrijven die vanaf 1 januari 2026 CBAM-goederen willen importeren, moeten voor die tijd geregeld hebben dat ze de status van CBAM-aangever hebben. De aanvraag hiervoor kunnen ze vanaf 1 januari 2025 indienen. Vanaf 2026 vervalt de kwartaal­rapportage en moet een bedrijf jaarlijks een CBAM-aangifte doen. Ter compensatie van de CO2-uitstoot moeten bedrijven dan ook certificaten kopen en inleveren.

Forced Labour Product Ban

In 2024 is het wetsvoorstel aangenomen voor een verbod op producten gemaakt met dwangarbeid, de Forced Labour Product Ban. Net als bij de ontbossingsverordening gaat het hier om import, export en/of in de EU geproduceerde producten. De verwachting is dat deze wetgeving vanaf 2027 in werking treedt.

Digitaal Product Paspoort

En tot slot is in juli 2024 de Ecodesign for Sustaintable Products Regulation, oftewel de verordening inzake het ecologisch ontwerp van duurzame producten, van kracht geworden. Om aan deze wet te voldoen, zijn steeds meer bedrijven bezig een digitaal productpaspoort (DPP) te ontwikkelen. Zo’n paspoort biedt gedetailleerde informatie over de duurzaamheid van een product, zoals de materiaalsamenstelling, herkomst en recyclingmogelijkheden. Het helpt gebruikers duurzamere (product)keuzes te maken. Het gebruik van DPP’s draagt bij aan de transitie naar een circulaire economie. Meer over het digitale productpaspoort op pagina 38.

Aanpak

Duurzaamheidsregelgeving blijft voort­durend in ontwikkeling, en ook de komende jaren staan er nog veel veranderingen op de agenda. Hoewel kennis van relevante wet- en regelgeving essentieel is voor bedrijven, is een proactieve en gestructureerde aanpak minstens zo belangrijk. Zo voorkomen ze dat processen versnipperd worden ingericht, wat vaak leidt tot onnodig tijd- en geldverlies zonder direct duurzame meerwaarde. De sleutels voor het behalen van duurzaamheidsdoelen zijn het effectief benutten van data en het optimaliseren van de bedrijfsprocessen.

Naast beleidsbeïnvloeding om tot meer harmonisatie van wetgeving te komen, zal evofenedex in 2025 inzetten op voorlichting, trainingen en initiatieven voor bedrijven om tot effectieve en efficiënte implementatie van wetgeving te komen. Zodat bedrijven niet alleen compliant zijn, maar ook daadwerkelijk een bijdrage leveren aan duurzame groei.

Wetgevingshuis Duurzaamheid Waardeketen

evofenedex heeft een ‘overzichtspraatplaat’ gemaakt met duurzaamheidswetgeving voor de waardeketen. Het handige overzicht is exclusief voor leden te downloaden.

Willemijn Gwanmesia

Getty Images