16-10-2024
"Bereid je voor op geopolitieke disrupties"
"Interview met Hans Diels – deel 2
In de vorige Globe waarschuwde geopolitiek expert Hans Diels voor steeds meer geopolitieke conflicten en de gevolgen hiervan voor het bedrijfsleven, waaronder het mkb. Dit keer vertelt de auteur van het boek ‘Markt onder vuur’ hoe bedrijven zich op zo’n scenario kunnen voorbereiden en het best hiermee kunnen omgaan.
Volgens geopolitiek expert Hans Diels doen bedrijven er verstandig aan rekening ermee te houden dat ze vroeg of laat met geopoli tieke conflicten te maken krijgen. Hij adviseert het bedrijfsleven zich hierop voor te bereiden om snel te kunnen schakelen als zich problemen aandienen. “Het is onmogelijk alles te voorzien. Maar als je disrupties eerder en beter kunt voorzien dan je concurrent, sta je met 1-0 voor. Dit kan genoeg initiatiefruimte bieden om snel nieuwe leveranciers en afzetmarkten te zoeken, die niet hetzelfde risico hebben.”
De eerste stap voor bedrijven om zich voor te bereiden op onvoorziene geopolitieke conflicten, zoals de oorlog in Oekraïne, is hun geoeconomische netwerk in kaart brengen. Diels: “Van waar komen de grondstoffen en onderdelen, waar vinden de productie en assemblage plaats, en waar gebeurt de verkoop? Nadat je geanalyseerd hebt over welke grenzen de supplychains en producten heen gaan en hoe de geldstromen lopen, kun je kijken tussen welke landen geopolitieke risico’s bestaan die je handel kunnen verstoren. Is er misschien al een sluimerend conflict, en zo ja: hoe groot is de kans dat dit gaat escaleren? Wie dit alles geïnventariseerd heeft en zich bewust is van de risico’s, kan ze beter monitoren en met goede argumenten tijdig de keuze maken of hij die risico’s wel of niet wil nemen. Natuurlijk zijn er risico’s die je wilt vermijden. Maar het kan ook zo zijn dat je een risico op de koop toe neemt. Bijvoorbeeld omdat je genoeg voor raden of financiële armslag hebt om het risico te dragen. Bedrijven nemen risico’s vaak ook voor lief, omdat ze de kans die ermee samenhangt niet willen missen. Voor veel ondernemingen geldt dit voor China, omdat ze deze enorme markt nodig hebben voor hun afzet. Bijvoorbeeld Volkswagen, dat circa 50 procent van zijn winst uit dat land haalt.”
"Als je zaken eerder en beter kunt voorzien dan je concurrent, sta je met 1-0 voor"
Slimmer en sneller
Wat kunnen bedrijven nu concreet doen om zich voor te bereiden op een geopolitieke disruptie van hun productie-en handels netwerk? Diels: “Omdat je vaak niet ineens van leverancier kunt veranderen, is het goed ervoor te zorgen dat je niet afhankelijk bent van één leverancier. Dit kan door alvast een klein deel van je inkoop bij een ander te doen en daar een goede relatie mee op te bouwen. Die andere leverancier is misschien net iets duurder, maar kan bij een bepaald geopolitiek conflict wel betrouwbaarder zijn. Als iedereen dan op zoek gaat naar een nieuwe leverancier, heb jij een voorsprong op je concurrenten.”
De kern van het omgaan met geopolitiek risico’s is volgens Diels dat je daarvan bewust bent en net iets slimmer en sneller te werk gaat dan je concurrenten. Dat is meestal vol doende om het verschil te maken en in te kunnen spelen op de kansen die zo’n crisis vaak ook met zich meebrengt. Bijvoorbeeld als je bepaalde grondstoffen of onderdelen levert die je klanten systematisch nodig hebben. Als je ineens de enige betrouwbare leverancier bent omdat je een grotere voorraad hebt aangelegd, kun je gedurende de (vaak paar) maanden dat er een tekort bestaat je bestaande klanten tevreden stellen. En nieuw marktaandeel veroveren, omdat je concurrenten niet kunnen leveren.
Autoritaire leiders
Diels verwacht de komende jaren meer politieke conflicten die kunnen zorgen voor meer disrupties van de productie-en handelsketens. Dit komt volgens hem door drie trends. “Allereerst door de veranderende machtsbalans door de opkomst van China tegenover de Verenigde Staten. Door de geschiedenis heen hebben we in de meeste situaties gezien dat als zo’n nieuwe grootmacht een gevestigde grootmacht uit daagt, er bijna altijd conflicten ontstaan.
Daarbovenop komt dat we in een veel complexere wereld leven dan voorheen. Tijdens de Koude Oorlog waren er twee groot machten die elkaar in evenwicht hielden. Nu zijn er opkomende regionale grootmachten, denk aan Turkije en India, landen waarbij het niet altijd duidelijk is aan welke kant ze staan. Dit kan zorgen voor snellere misrekeningen tussen landen, waardoor er meer kans op conflicten is.”
Deze trend wordt volgens de geopolitiek expert versterkt door de opkomst van autoritaire leiders als Erdogan, Poetin en Xi Jinping, die heel veel macht concentreren in hun eigen persoon. In mindere mate speelt dit ook bij leiders als Modi en Trump. “Doordat dergelijke leiders aan de top minder te maken hebben met checks and balances en niet altijd over alle informatie beschikken, treden dergelijke regimes veel sneller in militair conflict met andere landen.”
“Doe alvast een klein deel van je inkoop bij een ander en bouw daar een goede relatie mee op"
De derde trend is de toenemende grondstoffenschaarste door de groei van de wereldbevolking en de wereldwijde opkomst van de middenklasse. Diels: “Door een aantal technologische evoluties, zoals die van cleantech, is de vraag naar grondstoffen de laatste jaren alleen maar groter geworden. De gemakkelijkste voorraden zijn echter vaak al ontgonnen. Zo zijn er steeds meer conflicten over water.”
Economische oorlogsvoering
Naast deze drie trends speelt ook economische interdependentie. “Door de globalisering zijn landen economisch veel afhankelijker van elkaar geworden als toeleveringsketen of als markt. Dit zorgt ervoor ze net iets minder snel in militair conflict zullen treden en in plaats daarvan overgaan tot economische oorlogsvoering. Zo zetten de VS hun financiële systeem en China zijn grondstoffen in als wapen. Hierdoor zal een groot deel van die geopolitieke conflicten uitgevochten worden met economische wapens.”
Deel 1 van het interview met Hans Diels is verschenen in de Globe van september 2024.
Markt onder vuur
Hans Diels studeerde politieke wetenschappen, internationale betrekkingen en economie. Hij is toekomstdenker en expert Geopolitiek bij het Vlaamse ondernemersplatform ETION.
Gerben J. Sas
Mirjam van der Linden