skipToContentskipToFooter

27-05-2025

Damen verbetert logistiek in duurzaam distributiecentrum

D

Meer opslagcapaciteit in kleiner warehouse

Slimmer opslaan en efficiënter werken. Het nieuwe warehouse van Damen Shipyards staat misschien niet op een logistieke hotspot, maar is wel de plek waarvandaan het familiebedrijf driekwart van zijn wereldwijde leveringen verzorgt. Dankzij reachtrucks en hogere stellingen kunnen ze meer opslaan op minder oppervlak.

In Schelluinen klopt sinds kort het logistieke hart van Damen Shipyards. Vanuit het nieuwe, moderne distributiecentrum worden daar dagelijks honderden goederen verwerkt en wereldwijd verzonden. Voor de scheepsbouwer betekent het een flinke stap vooruit: meer efficiëntie, een lagere milieubelasting en een prettiger werkklimaat voor de medewerkers.

Het nieuwe pand vervangt het verouderde distributiecentrum op bedrijventerrein Avelingen-Oost in Gorinchem. Daar werd sinds de jaren zestig gewerkt in hallen zonder daglicht. “In het oude magazijn werkten we nog onder tl-verlichting, zelfs in de kantines kwam geen straaltje zonlicht naar binnen”, vertelt logistics manager Martijn van Tilborg.

“We voldoen aan de hoogste standaarden als het gaat om duurzaamheid”

Logistics manager Martijn van Tilborg van Damen Shipyards
damen-magazijn-1.jpg

In het nieuwe pand is dat fundamenteel anders. De ramen vormen een doorlopend lint langs de gevel en zorgen voor een open en lichte werkomgeving. Van Tilborg: “We zien de lucht en het groen van de omgeving, dat geeft echt een andere energie aan de werkvloer.” Bovendien heeft het gebouw het hoogst mogelijke energielabel: A++++. “Daarmee voldoen we aan de hoogste standaarden als het gaat om duurzaamheid.”

Geworteld in de regio

De wortels van het familiebedrijf Damen liggen in de regio Gorinchem en het was dan ook een bewuste keus om het nieuwe warehouse daar weer neer te zetten (Schelluinen ligt op zo’n 5 km afstand van Gorinchem). “Natuurlijk kun je denken aan de Maasvlakte of iets dergelijks als het gaat om de meest ideale logistieke plek. Maar dan moet je weer nieuwe mensen gaan werven. Door dicht bij de oude locatie te blijven, kon iedereen hier blijven werken. We zijn namelijk heel tevreden over onze mensen, meer dan de helft van hen werkt hier al meer dan tien jaar. Zo hebben we binnenkort een familiedag waarop werknemers hun gezin meenemen om te kijken naar wat hier allemaal gebeurt. Die familiaire sfeer vinden wij ontzettend belangrijk”, vertelt de manager.

Met 14.500 vierkante meter vloeroppervlak is het distributiecentrum iets kleiner dan zijn voorganger, maar de opslagcapaciteit is een kwart groter. “We hebben ten opzichte van het vorige pand de vloer een stuk efficiënter ingedeeld en de stellingen dichter bij elkaar gezet en met 4 meter verhoogd tot 11 meter”, legt Van Tilborg uit. “Om de stellingen te bereiken werken we nu met reachtrucks. Dat was voor het personeel wel even wennen en we hebben onze mensen dan ook op cursus moeten sturen om ze op te leiden. Maar nu iedereen eraan gewend is weten ze niet meer beter, merken we.”

Slimmer ingedeeld

Daarnaast is het warehouse een stuk slimmer ingedeeld, waardoor de afstanden die medewerkers afleggen zijn verkort. “We hebben nagedacht over goederen die we veel gebruiken en ‘kleinstuks’. Die laatste hebben we in aparte stellingen gelegd, waardoor er nu sneller kan worden gepickt”, aldus Van Tilborg. “Dat hebben we samen met onze medewerkers bedacht en gedaan. We hebben ze meegenomen in de bouw van dit nieuwe magazijn, want zij weten heel goed wat wel en niet kan. We hebben echt gekeken hoe we het zo efficiënt en prettig mogelijk konden inrichten.”

De verhuizing zelf was overigens nog een behoorlijk ingewikkelde operatie, stelt Van Tilborg. “Terwijl we aan het verhuizen waren moest de winkel openblijven. We kunnen onze klanten niet laten wachten op hun onderdeel omdat wij aan het verhuizen zijn. Maar dankzij een goede planning en afstemming is het gelukt.“

Bij de dertien laad- en losdocks komt dagelijks een stroom van vrachtauto’s voorbij. Jaarlijks worden hier goederen ontvangen van honderden leveranciers. Ongeveer driekwart van alle onderdelen die Damen wereldwijd nodig heeft, vertrekt vanuit Schelluinen. Elke levering wordt nauwkeurig gecontroleerd, ingeslagen of direct verzendklaar gemaakt voor transport naar een van de vijfhonderd internationale bestemmingen. 

Een van de verbeteringen is dan ook het hele in- en uitslagproces. Van Tilborg: “Voorheen werden de goederen aan de voorkant afge­leverd en aan de achterkant uitgeleverd. Nu werken we in een U-vorm en dat scheelt meters, omdat een deel van de binnengekomen lading er meteen weer uitgaat. Bij binnenkomst controleren we de lading bij de controlebanen en voorzien we die van een barcode, zodat we de juiste locatie weten. Bij het picken weten we dan snel waar we iets kunnen vinden.” 

“Nu werken we in een U-vorm en dat scheelt meters”

Het verzendklaar maken is duidelijk te zien. Op de vloer zijn diverse vlakken ter grootte van een zeecontainer gemarkeerd. Van Tilborg: “Op die manier kunnen onze mensen de lading slim inplannen. Wat past wel en wat nog niet? Daarmee besparen we veel tijd en frustratie tijdens het inladen. Onze voorwerpen zijn niet van een standaardafmeting. Denk aan onderdelen van motoren en dergelijke. Dat vraagt echt pas- en meetwerk.”

Met de bijbehorende zagerij is het een soort Tetris om alles in de containers te krijgen. “Hier worden op maat gemaakte houten frames geproduceerd om zendingen te stabiliseren tijdens het transport”, legt Van Tilborg uit. “Dat moet allemaal precies kloppen, want we willen niet dat de lading gemankeerd aankomt op de plaats van bestemming. Alles moet precies kloppen − van verpakking tot verscheping.”

Job Halkes

Job Halkes