skipToContentskipToFooter

15-10-2025

EU Sanctions Helpdesk ondersteunt mkb bij naleving van EU-sanctieregels

E

Gratis advies, due diligence-checks en trainingen voor ondernemers die te maken hebben met Europese sancties

Veel mkb-bedrijven hebben moeite om Europese sanctieregels correct na te leven. Daarom biedt de Europese Commissie via de EU Sanctions Helpdesk gratis hulp: van due diligence-checks en praktische trainingen tot persoonlijk advies over complexe nalevingsvragen.

De Europese Commissie erkent dat veel bedrijven, vooral kleine en middelgrote ondernemingen, moeite hebben met het navigeren door complexe sanctieregels. Om hen te ondersteunen, heeft de Commissie de EU Sanctions Helpdesk opgezet. Deze helpdesk, ontwikkeld via een door de Europese Unie (EU) gefinancierd project, biedt praktische begeleiding en duidelijkheid aan bedrijven die sanctieregels moeten naleven. Alle diensten zijn gratis beschikbaar.

Het hart van de EU Sanctions Helpdesk is de Support Service, die individuele hulp biedt aan bedrijven die due diligence- checks uitvoeren op het gebied van sancties. Mkb’ers kunnen de service gebruiken voor algemene vragen over naleving, voor informatie over specifieke partijen, voor het dubbelchecken of een actie of transactie onder sanctieregels valt en voor vragen over landspecifieke toepassingen. Daarnaast biedt de helpdesk een reeks evenementen en trainingsmogelijkheden die speciaal ontwikkeld zijn voor mkb’ers.

Support Service biedt individuele hulp aan bedrijven die due diligence-checks uitvoeren op het gebied van sancties

Om een due diligence-verzoek in te dienen, doorloopt een ondernemer meerdere stappen. Eerst raadpleegt hij de ­website van de EU Sanctions Helpdesk voor informatie over sancties, handige hulpmiddelen en praktische tips. Vervolgens klikt hij op ‘Get Support’ om toegang te krijgen tot het Support Service-portaal. Hier kan hij zijn verzoek indienen en alle relevante details met het helpdeskteam delen.

Binnen twee werkdagen

De ondernemer geeft onder meer door wie de tegenpartij is en/of de andere betrokken partijen zijn bij de transactie en om wat voor goederen of diensten het gaat. En waar de goederen, diensten of betalingen langs gaan en waarvoor die worden gebruikt. Het gaat hierbij onder meer om informatie over het eindgebruik en de eindgebruiker, zodat naleving van restrictieve maatregelen verzekerd is. Na indiening streeft de Support Service ernaar binnen twee werkdagen te reageren.

Bank stelt vragen

Hoe mkb’ers baat kunnen hebben bij de hulp van de EU Sanctions Helpdesk, blijkt uit de volgende casus. Een toonaangevende leverancier van precisiemachines voor de elektronica-assemblagesector opereert vanuit zijn Europese basis met een compact team van circa 25 professionals. Het bedrijf is klein, maar internationaal behoorlijk actief. Ondersteund door een sterk netwerk van agenten levert het wereldwijd op maat gemaakte oplossingen en snelle ondersteuning aan klanten. Dankzij een sterk servicegerichte houding en langdurige relaties met partners staat de firma bekend om haar betrouwbaarheid.

“Toch ervaart het bedrijf, ondanks zijn expertise in machines, steeds meer uitdagingen op het gebied van compliance”, vertelt douane-­expert Agnieszka Brodacz van evofenedex. “Na recente, gedetailleerde vragen van zijn bank over specifieke financiële transacties is het bedrijf zeer terughoudend geworden om orders van nieuwe klanten te accepteren. Tegelijkertijd ontbreekt intern de expertise om de risico’s van bepaalde transacties ­volledig te beoordelen.”

“Tijdens dit proces werd ontdekt dat hun specifieke machine mogelijk als dual-use-goed kon worden aangemerkt”

Agnieszka Brodacz

Specialist Customs & Trade Compliance bij evofenedex.

custom

Een recent voorbeeld illustreert hun dilemma en de voordelen van de nieuwe helpdesk. Brodacz: “Een van hun agenten zag een veelbelovende kans om machines te verkopen aan een klant in Oekraïne. Het management stelde echter al snel de vraag: zou zo’n transactie in strijd kunnen zijn met beperkende maatregelen vanuit de EU? De moeilijkheid om de eindgebruiker te contacteren vergrootte hun twijfels.”

Eindgebruikersverklaring vereist

Het bedrijf had eerder advies van evofenedex ingewonnen om een intern compliance­programma op te stellen. “Tijdens dit proces werd ontdekt dat hun specifieke machine (geclassificeerd onder 848640) mogelijk als dual-use-goed kon worden aangemerkt”, legt Brodacz uit. “Deze mogelijkheid werd uitgesloten na een formeel classificatieverzoek bij de Centrale Dienst voor In- en Uitvoer van de Douane, maar het product staat nog steeds op de Common High Priority List. Daarom was een eindgebruikersverklaring vereist, die naar behoren werd beoordeeld, zonder dat er zorgen ontstonden. Toch is de bedrijfs­medewerker die verantwoordelijk is voor het beoordelen van risicovolle transacties relatief nieuw in zijn functie en kon hij extra hulp bij het naleven van sancties wel gebruiken. Bij de EU Sanctions Helpdesk heeft hij de juiste ondersteuning gevonden.”

Dit artikel is tot stand gekomen dankzij ondersteuning van de EU Sanctions Helpdesk.

Meer weten over de EU Sanctions Helpdesk?

De maandelijkse nieuwsbrief van de helpdesk biedt adviezen, geleerde lessen, verhalen over Europese mkb’ers en informatie over aankomende trainingen en evenementen.

Gerben J. Sas

Getty Images