05-09-2024
Landen: India
LHet land van de grote getallen
India is een subcontinent met bijna 1,5 miljard inwoners. Er is dus een enorme markt beschikbaar, maar het kost tijd om deze goed te leren kennen. “Goede relaties opbouwen is belangrijk, en wij kunnen daarbij helpen”, vertelt Marisa Gerards, de Nederlandse ambassadeur in India.
Wat maakt India aantrekkelijk voor Nederlandse ondernemers?
“India is het land van de grote getallen. Het is een subcontinent waar ongeveer 20 procent van de wereldbevolking woont, met een markt van bijna 1,5 miljard mensen. 600 miljoen daarvan behoren tot de middenklasse. Dit is de markt waar het gaat gebeuren. Het is de vijfde economie van de wereld en heeft met 7,5 procent de hoogste economische groei. De vijf grootste steden in India hebben ieder een inwonertal minimaal gelijk aan dat van Nederland en zijn een markt op zich.”
“De Indiase markt is zeer prijssensitief”
Nederlandse ambassadeur in India.
Welke sectoren in India bieden kansen?
“Nederland heeft met de zevende plaats in de Global Innovation Index veel te bieden. In alle sectoren waar Nederland actief samenwerkt met India is onze innovatieve slagkracht belangrijk voor succes. In India bestaat daarom grote interesse voor ons bedrijfsleven. Dat zien we in verschillende sectoren, zoals landbouw, water, energie en havens en logistiek.
Medtech is een opkomende sector. Met een toenemende welvaart zullen steeds meer mensen eisen stellen aan de kwaliteit van de gezondheidszorg. De uitgaven stijgen hard en dat betekent voor de Nederlandse medtechsector grote kansen. Een andere groeimarkt is ‘energietransitie’. India zet in op vergroening van de economie als speerpunt van het regeringsbeleid. De ambassade werkt intensief samen met India, organiseert seminars, begeleidt bezoeken en verbindt netwerken. Er is vanuit Nederland veel interesse om de kansen nader te onderzoeken, waarbij groene waterstof een belangrijke prioriteit is. Nederland onderzoekt de kansen voor het opzetten van een IND-NL-corridor, waarbij de haven van Rotterdam natuurlijk van grote waarde is. Voor Nederlandse bedrijven liggen ook hier kansen.”
Wat moeten ondernemers weten over India?
“India is groot, divers en complex. Er zijn 27 deelstaten met ieder hun eigen taal en cultuur. Deelstaten beschikken bovendien over belangrijke, eigenstandige bevoegdheden op gebied van wet- en regelgeving. Het is daarom moeilijk één advies te geven voor het hele land. Per deelstaat zijn er belangrijke verschillen.
Ondernemers moeten in ieder geval rekening houden met een stevige bureaucratie. En het is van groot belang om te realiseren dat India sterk relatie-georiënteerd is. Ondernemers moeten geduld hebben en investeren in goede relaties. Samenwerken met een betrouwbare Indiase partner die de lokale structuren en hiërarchie goed kent, is de basis voor zakelijk succes.”
Wat kan de ambassade in New Delhi betekenen voor ondernemers?
“Naast de Nederlandse ambassade zijn er twee consulaten-generaal in Bangalore en Mumbai, twee Netherlands Business Support Offices in Ahmedabad en Hyderabad, en drie honorair consuls in Kolkata, Lucknow en Chennai. Alles bij elkaar staan er zo’n vijftig collega’s in ons Economisch Netwerk India (ENI) klaar om ondernemers te ondersteunen. We hebben een groot relatienetwerk, tot op het hoogste niveau, en we volgen de ontwikkelingen in India en brengen kansen in kaart. Ons team organiseert, vaak in samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, innovatie- en handelsmissies. We maken bezoekersprogramma’s met matchmakinggesprekken, zorgen voor de logistiek en regelen contacten met de regionale en centrale overheid, en met universiteiten en onderzoeksinstituten. Dat scheelt ondernemers een hoop werk. Voor de bedrijven die al vaste voet aan de grond hebben in India hebben wij met het land het Fast Track Mechanism opgezet, waar investeringsproblemen op hoog niveau worden besproken. Doorgaans lukt het om met oplossingen te komen.”
“Ondernemers moeten geduld hebben en investeren in goede relaties”
Welke Nederlandse bedrijven zijn actief in India?
“Het Nederlandse multinationale bedrijfsleven is vaak al heel lang aanwezig in India en heeft een uitstekende reputatie. Zoals Philips, AkzoNobel, NXP, KLM, DSM en IHC Merwede. Ook voor het midden- en kleinbedrijf zijn er mooie succesverhalen. Een goed voorbeeld is Paques, dat apparatuur en installaties maakt om industrieel afvalwater te zuiveren. Het bedrijf begon in Tamil Nadu, maar bedient nu vanuit India heel Zuidoost-Azië. Een ander voorbeeld is Resqtec, dat reddingsgereedschappen en -systemen maakt voor bijvoorbeeld luchthavens en gespecialiseerde rampenteams. Het bedrijf was al buiten India actief en heeft onze hulp ingeschakeld om ook vaste voet op de Indiase markt te krijgen. We hebben ze ondersteund, onder andere via onze contacten bij het ministerie van Luchtvaart. Inmiddels heeft het bedrijf contracten getekend met verschillende private en publieke luchthavens.”
Waar moeten ondernemers nog meer rekening mee houden?
“De Indiase markt is zeer prijssensitief, de kostprijs van producten luistert heel nauw. Vaak is het beter om de productie in India zelf op te zetten. Loonkosten zijn daar doorgaans lager. Bovendien heeft de Indiase overheid aantrekkelijke subsidies onder het programma Make in India. Eenmaal actief op de Indiase markt zien we dat de ondernemers snel opschalen en marktaandeel winnen.”
Hoe ziet u de toekomst voor Nederlandse ondernemers in India?
“India is op weg om een economische grootmacht te worden; het timmert hard aan de weg. Ik verwacht dat het land over een paar jaar Duitsland en Japan voorbijstreeft en de derde economie ter wereld is. Er is in het land veel behoefte aan technologie, daar zie ik kansen voor Nederlandse bedrijven. Bijvoorbeeld op het gebied van plant- en diergenetica, medtech, bedekte teelt, waterzuivering en -management, semicon en groene waterstof. Nederland is een gewilde partner.”
De economische afdeling van de ambassade in New Delhi is bereikbaar via [email protected] en +31 247 247 247.
Roosmarijn Stout
ministerie van Buitenlandse Zaken