27-05-2025
Roadmap: “Een harde knip willen we voorkomen”
RSluip- of doorgaand verkeer, bewoners zijn er niet blij mee. ‘Knippen’ in belangrijke wegen is een favoriete maatregel geworden om binnensteden autoluw te maken. Kanttekeningen bij deze roadmap van gemeenten.
Op een doordeweekse dag in Rotterdam staat het verkeer op de Westblaak vast. De chauffeur die zojuist met een e-vrachtauto een filiaal van Albert Heijn heeft bevoorraad, wil rechtsaf naar het volgende filiaal, maar dat vraagt engelengeduld. Hij is niet de enige. Er zijn meer bestel- en vrachtauto’s die stapvoets door de stad op weg zijn naar winkels en horeca. Dat belooft wat als de gemeente even verderop bij het Eendrachtsplein een ‘knip’ gaat aanbrengen.
Voor bevoorrading van winkels, horeca en zorginstellingen in het centrum van Rotterdam wordt het er niet gemakkelijker op. Half april begon een tweejarige verbouwing van het Hofplein. Het verkeer daar moet nu rekening houden met de afsluiting van toevoerwegen zoals de recent versmalde Coolsingel. Niet ver daarvandaan is het Kruisplein, het plein voor station Centraal, onlangs aangepast. Met een knip die ondernemers omzet kost. Daar kwam een onaangekondigde wegafsluiting voor bouwwerkzaamheden bovenop. De lange winkelstraat is nu alleen buitenom per auto te bereiken.
Brede wegen verdwijnen
In de naoorlogse jaren werden steden ingericht met brede wegen met twee of meer rijstroken per richting. Een kentering kwam eind jaren zeventig en begin jaren tachtig. Onder ondernemers berucht was het zogenoemde verkeerscirculatieplan. De stad Groningen was de eerste ermee. De binnenstad werd verdeeld in vier kwarten waartussen geen autoverkeer mogelijk was. Klanten en ondernemers moesten van een rondweg gebruikmaken om van ‘kwadrant’ te wisselen. Andere gemeenten volgden het voorbeeld, aangespoord door overheidssubsidie.
Niet overal was die opzet mogelijk. Maar het idee van knippen in wegen bleef bij gemeenten bestaan. Een volgens Amsterdam succesvolle voorloper van de knippen in de hoofdroutes was het aanbrengen van een provisorische knip op het Muntplein in november 2016. Dat plein in hartje stad is nu het domein van fietsers, trams en toeristen. Kort daarop volgden de knippen in de Prins Hendrikkade en de Paleisstraat.
Stedenbouwkundigen plannen geen brede wegen meer. Steden ‘verdichten’ nu. Brede wegen worden smaller gemaakt en veelgebruikte wegen krijgen een knip. Met als gevolg dat chauffeurs van distributievoertuigen in de file moeten aansluiten.
evofenedex blijft actief
De belangenbehartigers van evofenedex blijven bij gemeenten ijveren voor bereikbare bedrijven in stedelijk gebied. Een knip belemmert een vlotte doorstroming en dat zorgt voor omzetverlies en chagrijn. Lars Ahsman is beleidsadviseur voor onder meer regio Zuid-Holland bij evofenedex en voorzitter van de Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam, die in 2022 mede op initiatief van evofenedex is opgericht om met de gemeente te zoeken naar oplossingen voor logistieke vraagstukken. “Een harde knip om verkeersstromen tegen te houden, willen we in Rotterdam voorkomen. De knip in de Weesperstraat in Amsterdam leidde immers tot veel problemen. Daarom denken we aan filters. Die weren doorgaand verkeer, maar laten logistiek vervoer met een ontheffing gewoon door via automatische controle”, aldus Ahsman.
Ed Coenen
Ed Coenen