skipToContentskipToFooter

25-06-2025

Vreemde zaken - Motoren van DAF in Romeinse bussen

V

Ter gelegenheid van het rooms-katholieke jubeljaar bestelde het openbaarvervoerbedrijf van Rome 110 nieuwe stadsbussen. DAF Components leverde daarvoor de stille PACCAR MX-11-motoren.

Het overlijden van paus Franciscus was een beetje een streep door de rekening, maar het katholieke jubeljaar in Rome gaat gewoon door. De Italiaanse hoofdstad rekent dit jaar op zo’n 35 miljoen pelgrims en om die reden besloot ATAC, de openbaarvervoerder van Rome, het eigen wagenpark wat op te frissen. Bij de Poolse bussenbouwer Solaris werden 110 nieuwe ‘Urbino mh’-stadbussen aangeschaft.

Aanpassingen nodig

Dit betekende voor DAF Components in Eindhoven ook een flinke order, want traditioneel levert DAF – dat zelf tienduizenden trucks per jaar bouwt – de motoren voor de bussen van Solaris. In dit geval was er nog wat tech­nische afstemming nodig, want de nieuwe Romeinse stadsbussen maken gebruik van een hybrideconcept met een speciale automatische transmissie. Die maakt een stop-start­systeem mogelijk (de bussen stoten niets uit als ze stilstaan) en bij het optrekken van de bussen wordt de PACCAR-motor elektrisch ondersteund. “Dat mild hybrid-systeem vroeg om wat aanpassingen aan de motor en de software, die we samen met Solaris hebben uitgevoerd”, zegt Alfred Beuwer, directeur van DAF Components Sales.

Flinke opmars

ATAC in Rome is geen onbekende partij voor DAF, want er rijden al veel langer Solaris-bussen met PACCAR-motoren in de heilige stad. “In Italië is een merk als het eigen Iveco natuurlijk redelijk dominant, maar door Europese aanbestedingsregels maken andere leveranciers inmiddels ook een kans. Solaris won op een gegeven moment een tender in Milaan en sindsdien is het merk in Italië aan een flinke opmars bezig”, vertelt Beuwer. DAF Components profiteert mee, want samen met de 110 nieuwe bussen rijden er nu 830 bussen powered by DAF in de Italiaanse hoofdstad. “Deze motoren worden gewaardeerd vanwege hun souplesse, stilte, prijs-kwaliteitverhouding, servicecondities en de TCO [total cost of ownership, red.] gedurende de hele levensduur”, aldus Beuwer.

Vanwege dezelfde eigenschappen hebben Solaris en DAF ook een belangrijke positie op de Duitse bussenmarkt, terwijl Solaris in Nederland ook aan de weg timmert. Sowieso exporteert DAF Components PACCAR-motoren en andere hoofdcomponenten, zoals chassis en cabines, aan bussenbouwers en scheepswerven over de hele wereld. “Tot in China aan toe”, lacht Beuwer. “Zo houden we de handelsbalans met China in elk geval nog een beetje op orde.”

DAF Trucks

Opgericht in: 1928

Hoofdkantoor: Eindhoven

Aantal werknemers: > 8000

DAF.com

Guus Peters

DAF Trucks