skipToContentskipToFooter

Duurzamer vervoeren door intensief samen te werken

27-02-2023 Duurzamer vervoeren door intensief samen te werken met een logistiek dienstverlener? Volgens Henk van der Wal, eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf in Utrecht, gebeurt dat nog veel te weinig. Daardoor rijden nog te veel vrachtauto’s onnodig leeg rond of zijn ze niet optimaal beladen. “Dat kunnen we niet verantwoorden aan onze kinderen en kleinkinderen.”  

Een papieren koffiebekertje is er niet te bekennen en op de parkeerplaats staan alleen maar elektrische leaseauto’s. Het klinkt als een omgeving van een hippe, klimaatbewuste start-up, maar nieuw is de onderneming zeker niet. Het gaat hier om het transportbedrijf Van der Wal dat al sinds 1924 bestaat en waar Henk van der Wal eigenaar van is. Zijn missie: zo duurzaam mogelijk vervoeren door onder meer het zogeheten leegrijden terug te dringen. “We moeten daar nu mee beginnen. We zijn het verplicht aan onze kinderen en kleinkinderen.”

File naar Groningen

Een wand in de vergaderruimte geeft weer wat Van der Wal wil bereiken. Aan de linkerkant van de wand staan allerlei miniatuur-vrachtauto’s opgesteld. Aan de rechterkant ook, maar daar staan er een stuk minder. “Dertig procent minder om precies te zijn”, legt Van der Wal uit. Dagelijks rijden zo’n 50 tot 60.000 vrachtauto’s leeg rond in Nederland. Dat is een file van Utrecht naar Groningen en terug. Wij hebben als doel om jaarlijks twee procent minder leeg te rijden met ons Kill empty running-programma. Daarnaast hebben we twee medewerkers in dienst die onze chauffeurs helpen om zuiniger te rijden.”

"Laten we nu beginnen om het beter te doen. Dat zijn we aan de generaties na ons verplicht.”

Henk van der Wal

Eigenaar Van der Wal transportonderneming

henk_van_der_wal.jpg


De Utrechtse ondernemer neemt geen blad voor de mond. “Als we die lege kilometers terug willen dringen, moet iedereen meedoen. We hebben nu twee verladers die eerst bij ons aankloppen voordat ze gaan ontwerpen en produceren. Dan vragen ze: ‘Henk, waar moeten we rekening mee houden voor een optimaal en dus zo duurzaam mogelijk transport?’ Dan geef ik ze de maten mee en gaan ze aan de slag. Dat helpt, want daardoor kunnen wij hun product optimaal en duurzaam vervoeren. Helaas zijn veel verladers niet op die manier bezig en kijken ze alleen maar naar de laagste prijs, in plaats van de duurzaamste oplossing.” Voorbeelden van inefficiënt vervoer lepelt hij achter elkaar op. “Ik was onlangs bij een klant van ons en daar werd een vrachtauto geladen. In een vrachtauto gaan 33 pallets, maar er werden er 28 in gezet. ‘De klant wil er maar 28’, was het antwoord van een medewerker daar. Toen ik naar het bedrijf ging bellen, was het antwoord verrassend. Ze bleken er 28 te hebben besteld, omdat ze al tientallen jaren in de veronderstelling waren dat dat het maximumaantal pallets was dat in een vrachtauto paste. Dat klopt wel, want dertig jaar geleden was dat zo. Maar vrachtauto’s zijn groter geworden en niemand was op het idee gekomen om daar eens naar te kijken. Door vol te laden scheelt het één vrachtauto op zes ritjes. Dat is pure milieuwinst en prettig in tijden van een chauffeurstekort.”

Flexibiliteit

Een ander voorbeeld van Van der Wal betreft de strikte levertijden. “Dan moeten we bijvoorbeeld om 8.00 uur iets lossen bij een bouwplaats in een bepaalde stad. ’s Middags om 15.00 uur moet er in die stad wat worden opgepikt. We kunnen en willen natuurlijk niet zeven uur wachten, maar als beide partijen wat flexibeler zouden zijn, kan het een stuk efficiënter en duurzamer.” Daarbij worden ook data steeds belangrijker. “Maar we zien dat die vaak nog vervuild zijn, dus daar kunnen we niet echt op bouwen helaas. Goede data, daar moeten we heen als we het beter willen doen.” 

achterwand_voertuigen.jpg

De muur met vrachtauto’s. links hoe het nu is, rechts wat het gevolg zou zijn als het leegrijden wordt geminimaliseerd.


Van der Wal omschrijft zichzelf als een vreemde eend in de bijt. “Iedere logistiek dienstverlener wil juist meer ritjes, want dat is geld. Dat is niet onze drijfveer. Als we met zijn allen de wereld een klein beetje beter kunnen achterlaten, moeten we die kans met beide handen aangrijpen. Dat kan alleen als we samenwerken, en die kansen liggen voor het oprapen. Slimmer verpakken, slimmer plannen en slimmer rijden. Als ik aan tafel zit met klanten, vertel ik ze over de lege kilometers en hoe zonde dat is. ‘Ach dat is jouw verantwoordelijkheid’, wordt er dan vaak gezegd. Dat is natuurlijk klinkklare onzin, het is niet alleen ons probleem. Want al die lege kilometers worden verrekend in het tarief dat klanten betalen.”

Van der Wal hoopt dat meer bedrijven gaan inzien dat het duurzamer en slimmer moet. “We hebben nu twee klanten die er heel actief mee bezig zijn, maar ik hoop op meer. Wat is erop tegen om dat te doen en voorop te lopen, om de wereld een beetje beter te maken? Wat vertel je straks je kleinkinderen? Nou, opa werkte vroeger in de logistiek en liet lege en nagenoeg lege vrachtauto’s gewoon lekker rijden? Natuurlijk kun je wachten totdat er een CO2-belasting op transport is of andere wet- en regelgeving je dwingt. Maar ik begrijp dat niet, laten we nu beginnen om het beter te doen. Dat zijn we aan de generaties na ons verplicht.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine Nr 3 2023.

Auteur: Job Halkes.

Lees hier meer informatie over het Kill Empty Running programma met Van der Wal