Kamer wil voortgang bij fileknelpunten Hoevelaken, A2 en A15
Leestijd: 1 minuut
Voorspelbare en toekomstbestendige infrastructuur van groot belang
15-05-2025 De Tweede Kamer heeft met brede steun aangedrongen op meer voortgang bij enkele van de grootste fileknelpunten van Nederland. Het gaat om knooppunt Hoevelaken, de A2 tussen Deil en Vught en de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem. Voor veel handels- en productiebedrijven zijn de files al jarenlang een groot knelpunt.
Voor een goed functionerende economie is bereikbaarheid via de weg van groot belang, de brede steun vanuit de Tweede Kamer wordt daarom vanuit evofenedex positief ontvangen.
Projectteam voor knooppunt Hoevelaken
Een motie van Kamerleden Veltman (VVD) en Van Dijk (NSC) vraagt het kabinet om uiterlijk voor de zomer van 2025 een projectteam te formeren voor de aanpak van knooppunt Hoevelaken en met een plan van aanpak te komen. Ondanks eerdere toezeggingen is hier nog geen uitvoering aan gegeven, terwijl uit de Rapportage Rijkswegennet 2024 blijkt dat Hoevelaken niet alleen het drukste fileknooppunt van Nederland is, maar ook een locatie met veel verkeersongevallen. Voor handels- en productiebedrijven in de regio en daarbuiten is dit al jarenlang een knelpunt met een grote economische impact.
Fasering als versnellingsmaatregel bij A28, A2 en A15
Een tweede motie van Kamerleden Grinwis (ChristenUnie) en Vedder (CDA), roept het kabinet op om samen met regio’s en gemeenten te kijken hoe de MIRT-projecten rond de A28, A2 en A15 in fases kunnen worden aangepakt. Tot nu toe richtte het beleid zich vooral op volledige trajecten, maar fasering kan volgens de Kamer helpen om op korte termijn al delen van deze wegen te verbeteren. Het kabinet moet de resultaten van dit overleg voor de zomer aan de Kamer terugkoppelen.
Voorspelbare infrastructuur essentieel
Deze Kameruitspraken sluiten aan bij de inzet van evofenedex: voorspelbare en toekomstbestendige infrastructuur is van groot belang voor het vestigingsklimaat, de leveringszekerheid en de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven. Eerder deden we ook al een oproep aan de Kamer hier werk van te maken. Daarnaast benadrukken we het belang van de aantrekkelijkheid van andere vervoersmodaliteiten, zoals spoor en water, om ruimte vrij te maken voor noodzakelijk wegtransport. Overheden kunnen dit ondersteunen met bijvoorbeeld logistiek makelaars, voucherregelingen en investeringen in terminals en kades.
Lobby evofenedex
evofenedex pleit al langer voor betere bereikbaarheid. Door in te zetten op een voorspelbare infrastructuur kunnen bedrijven hun logistieke processen optimaliseren en vertragingen minimaliseren. We blijven daarom actief lobbyen om de overheid te bewegen tot concrete stappen.
Foto: Rijkswaterstaat
Vragen over onze standpunten?
Neem contact op met Jurgen van der Sloot, manager Public Affairs.
Gerelateerde nieuwsberichten
Papendrechtsebrug: binnenvaart mag door, wegverkeer ondervindt langer vertragingen
27 mei 2025
Kleine vaarwegen staan op het spel
26 mei 2025
Onderhoud N33: extra reistijd tussen Assen en Siddeburen
26 mei 2025
Handelsverdragen vergroten weerbaarheid Nederlandse bedrijven
26 mei 2025
Europese Commissie wil regels voor interne markt versimpelen
25 mei 2025
Handelsheffingen EU-VS blijven gepauzeerd
25 mei 2025
VK en EU willen meeste sanitaire en fytosanitaire controles afschaffen
23 mei 2025
CPB: VS importeren 30 procent meer dan in 2024
23 mei 2025
Nieuwe afspraken over D-controle veterinaire zendingen
22 mei 2025