skipToContentskipToFooter

Unbrick ontwerpt voor optimaal duurzaam transport

06-03-2023 Nog voordat een product op de tekentafel ligt al in gesprek met een logistiek dienstverlener om te praten over het transport? Het klinkt gek, maar bij de bouwer van modulaire woningen Unbrick uit Ede gaat het wel zo. Het resultaat: een goede samenwerking vol vertrouwen en een zeer efficiënte manier van vervoer.

Unbrick, een bouwer van modulaire woningen, werkt samen met Van der Wal Transport. Eigenaar Henk van der Wal hield in dit artikel een warm pleidooi voor betere samenwerking tussen verladers en logistiek dienstverleners onder het mom ‘Kill Empty Running’, om zo de wereld minder te vervuilen door transport. Het nog maar een paar jaar oude Unbrick is zo’n verlader. “Eind 2020 zaten onze oprichters Merijn Storm van Leeuwen en Vincent Gravesteyn nog op een kantoortje in Naarden, zonder productontwerp”, vertelt Krijn Smits, director Brand en CX. “Ze nodigden Henk uit voor een gesprek en die was verbaasd, omdat er nog geen product was om te vervoeren. Het idee achter het gesprek: uitzoeken hoe we zo konden produceren dat het vervoer zo efficiënt mogelijk plaatsvindt. Twee centimeter korter kan het verschil zijn tussen een extra vrachtauto of niet.”

Bij de start-up is efficiëntie een groot goed dat door de hele productieketen wordt doorgevoerd. Het idee was en is om een duurzame modulaire woning te maken die overal neer te zetten is en ‘energiepositief’ is. Smits: “Een van onze oprichters, Merijn, komt uit de bouw. De andere, Vincent, heeft veel ervaring met het financieren en opschalen van start-ups. Zij wilden sneller, slimmer en duurzamer woningen produceren.”

Smits vervolgt: “In Appelscha hebben we vorig jaar ons eerste vakantiepark opgeleverd die bestaat uit modulair opgebouwde woningen. We hebben twee modellen die we produceren: een vierpersoons- en een zespersoons-vakantiehuis. We kunnen dat efficiënt en optimaal doen. We gebruiken software die de automobielindustrie ook gebruikt en daar vergelijk ik het ook weleens mee. We kunnen alleen efficiënt zijn als we standaardiseren. Daar overleggen we niet alleen over met onze partner in transport, maar ook met belangrijke toeleveranciers.”

unbrick.jpg

Reinier Pieters (hoofd Planning en Logistics) en Krijn Smits (director Brand en CX) van Unbrick kijken uit over de productiehal.

Van folie naar hoes


Die samenwerking met partners gaat ver, legt hoofd Planning en Logistics Reinier Pieters uit. “Als bedrijf vinden wij duurzaamheid erg belangrijk. Zo kregen wij van een leverancier standaard de producten geleverd in krimpfolie. Dat levert veel afval op. En als het waait, wappert het los. Dat kan slimmer, dachten wij. Toen hebben we samen met de leverancier hoezen ontwikkeld om de producten in te pakken. Na een proef bleek dat heel goed te werken. Producten komen goed aan en er is veel minder afval in de keten.”

Smits vult aan met nog een voorbeeld. “We proberen zoveel mogelijk lokaal in te kopen en als dat niet kan, zo dichtbij mogelijk. Onze schroevenleverancier bijvoorbeeld zit hier vlakbij. Eerst leverde die schroeven in dozen verpakt in een omdoos. Die moesten wij dan weer uitpakken. Aan beide kanten kost dat veel tijd en afval. Samen zijn we gaan zitten en hebben een pilot bedacht met statiegeldkratten. De leverancier was eerst wat sceptisch, maar de pilot was erg succesvol. Nu heeft hij het systeem ook ingevoerd bij andere klanten.” De drive om het proces in de gehele keten te willen verbeteren, zit in het DNA van Unbrick. “Onze productiemedewerkers krijgen hun werkinstructies via een iPad”, vertelt Smits. “Als iets niet klopt, kunnen ze op de grote ‘klopt niet’-button drukken. Meteen gaan dan op verschillende plekken alarmbellen af, bijvoorbeeld bij Engineering en Logistiek. Ter plekke wordt er gekeken naar het probleem en een oplossing bedacht en doorgevoerd in de werkinstructies. We wachten niet op de vergadering van volgende week, maar ondernemen meteen actie.”

Minder vervoer

Op het gebied van transport zijn er sinds het eerste gesprek in het kantoortje in Naarden al aardig wat veranderingen doorgevoerd. “Voordat we leveren, gaan we meestal met Van der Wal de route verkennen en de plaats van bestemming”, legt Pieters uit. “Maar het gaat verder. Om de onderdelen van een compleet vierpersoonshuis te vervoeren, zijn twee opleggers nodig. Maar de ramen werden nog apart bezorgd. Door ons ontwerp iets aan te passen, konden die nu gewoon mee op de trailers.

Ook met de daken hebben we dankzij goed overleg weten te besparen op vervoer. Een dak vervoeren in een schuine opstelling heeft een breedte van vier meter. Daarvoor heb je de begeleiding nodig van één transportbegeleider. Waarom vervoeren jullie die daken niet plat? vroeg Henk aan ons. Dan kunnen er namelijk twee op een oplegger in plaats van één. Daardoor wordt de lading wel twintig centimeter breder en zijn er twee transportbegeleiders nodig, dus dat zijn extra kosten. Maar het scheelt ons een trailer en we besparen zo enorm veel CO2.” De jonge scale-up heeft grote groeiambities de komende jaren. Dit jaar moeten er tweehonderd Unbrick-woningen de fabriek uitrollen. Smits en Pieters hebben dan ook genoeg plannen voor de komende tijd. “We willen een productiehal erbij om onze ambities te realiseren”, aldus Smits. “En we willen onze processen verder optimaliseren door nog meer gebruik te maken van data die we opbouwen. Ook krijgen we feedback van onze eerste gebruikers van de woningen, die we weer verwerken. Doordat we onze processen standaardiseren kunnen we makkelijk opschalen en uitbreiden, met de hulp van onze partners.”

Dit artikel verscheen eerder in evofenedex magazine nr. 1 2023. Auteur: Job Halkes

Bovenste foto: copyright Unbrick.