Veel animo voor aanschafsubsidie schone bouwwerk- en voertuigen
Leestijd: 1 minuut
Ook budget voor ombouwen van bouwmateriaal en innovatie
11-05-2023 Bij bouwbedrijven lijkt veel belangstelling voor subsidie om schone bouwwerk- en voertuigen aan te kunnen schaffen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland meldt dat in een dag tijd al meer subsidie is aangevraagd dan er te vergeven is. Het gaat om de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB), waarvan de inschrijving afgelopen maandag openging.
Het totale budget van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel voor 2023 bedraagt 60 miljoen euro; daarvan is 36 miljoen bestemd voor aanschaf. In een dag tijd is echter er al voor een bedrag van ruim 66 miljoen euro aangevraagd. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) benadrukt dat het gaat om aanvragen die nog moeten worden beoordeeld. Zo controleert RVO de binnengekomen aanvragen momenteel op volledigheid. Vervolgens vindt er een loting plaats voor alle goedgekeurde aanvragen die op de openingsdag zijn gedaan.
De meeste aanvragen zijn gedaan voor de aanschaf van een rupsgraafmachine (177 aanvragen), gevolgd door een shovel (142 aanvragen) en een mobiele graafmachine (130 aanvragen).
SEBA-subsidie nog wel beschikbaar
De subsidieregelingen zijn erg populair. Ook de AanZET-subsidiepot voor de aanschaf van zero-emissietrucks (30 miljoen euro) werd in 1 dag 3 keer overtekend. De SEBA-subsidie voor de aanschaf van elektrische bestelauto’s is nog wel beschikbaar: van de 33 miljoen euro was eerder deze week nog zo’n 15,6 miljoen euro over. “Ondernemers die overwegen een nieuwe bestelauto aan te schaffen, doen er goed aan hier nu gebruik van te maken”, aldus beleidsadviseur Wegvervoer Geert van Eijk van evofenedex. “De ingangsdatum van 1 januari 2025 voor zero-emissiezones in zo’n 30 tot 40 Nederlandse steden komt immers steeds dichterbij. Zelfs met de schoonste dieselbestelauto mag je deze zones vanaf 2028 niet meer in. Nu levertijden voor bestelauto’s oplopen en het kabinet heeft aangekondigd dat de vrijstelling op BPM per 2025 vervalt, kan de SEBA-subsidie de rekensom voor de totale kosten van een e-bestelauto ineens zeer interessant maken.”
Ook budget voor ombouwen
Naast de aanschafsubsidie is er ook budget voor het ombouwen van bouwmateriaal en innovatie. Hierbij gaat het om respectievelijk 14 miljoen euro en 10 miljoen euro. Ook hierop hebben bedrijven zich ingetekend. Bij deze subsidiepot zijn de daarvoor gereserveerde budgetten nog niet overschreden.
Gerelateerde nieuwsberichten
Stapje in de goede richting voor bestuurders elektrische bestelauto’s
7 maart 2024
Samenwerking voortgezet voor soepele elektrificatie transport en logistiek
12 februari 2024
7 technische aanpassingen om je wagenpark te verduurzamen
8 februari 2024
10 tips voor een duurzaam wagenpark
7 februari 2024
Zware elektrische bestelauto: C-rijbewijs vanaf 1 juli verplicht
18 januari 2024
Vrijstelling voor besturen elektrische bestelauto’s met C-rijbewijs loopt op 1 juli 2024 definitief af
21 december 2023
Gebundelde leveringen horeca: Leiden bekijkt vervolgstappen na veelbelovende pilot
19 december 2023
Zo ziet de overgangsregeling eruit voor zero-emissiezones vanaf 1 januari 2025
28 november 2023
Tweede Kamer wil vrijstelling zero-emissiezone voor kleine bedrijven
18 oktober 2023