skipToContentskipToFooter

11-04-2022 evofenedex heeft vorige week een werkbezoek georganiseerd voor het beleidsteam Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) van het ministerie van Buitenlandse Zaken, VNO-NCW, MKB-Nederland en onze leden van onze IMVO-denktank. Doel was om inspiratie mee te geven voor het opstellen van de Corporate Sustainable Due Diligence richtlijn. Daarvoor staken we ons licht op bij Monique Ansink van Jumbo Cargo Products. Als mkb-koploper op het gebied van IMVO en voorzitter van Amfori Nederland een inspirator voor bedrijven en beleidsmakers.

Product, people en planet

Monique nam ons mee in haar eerlijke verhaal, over hoe zij toen zij het bedrijf overnam, focus had op product. Op het moment dat er daadwerkelijk de vestiging in Vietnam zou worden gerealiseerd, kwamen people en planet veel sterker om de hoek kijken. De mensen in Vietnam werden immers directe collega’s. Besloten werd het pand in Hoorn met werkplaats, kantoor, keuken en sanitaire voorzieningen 1 op 1 te kopiëren, ongekend voor de maatstaven aldaar. Het betaalde leefbaar loon, goede secundaire arbeidsvoorwaarden als een ziektekostenverzekering en geboden veilige arbeidsomstandigheden zorgen er ook voor dat er nauwelijks verloop is onder het personeel.

Due diligence

Met hulp van het Amfori BSCI continous improvement programma wordt door Jumbo de voorafgaande keten continu gemonitord en naar verbetering gewerkt. Toeleveranciers worden bevraagd, ge-audit, geïnformeerd en vervolgens worden er verbeterafspraken gemaakt. Dit gaat over bijvoorbeeld de aanwezigheid van brandblussers melders, afvalwater, maar ook de herkomst grondstoffen met oog op de arbeidsomstandigheden. Geïnspireerd door het boek, De gulden snede van Herman Wijffels, staat inmiddels ook al jaren planet, met bijvoorbeeld alleen functionele verpakkingen, goed op de radar. Duitsland geldt hierbij als graadmeter voor het bedrijf dat exporteert naar maar liefst 26 landen. In de toekomst gaat Jumbo werken met Amfori BEPI, maar pas als er ruimte voor is. IMVO gaat met kleine stapjes, omdat ketenpartners ook mee moeten kunnen bewegen. Ook klanten worden opgevoed, door bijvoorbeeld voor producten met zo min mogelijk gebruik van kleurstoffen verf te kiezen.

Innoveren tijdens Covid

Toen de productie door Covid grotendeels stil stond, maakte Monique een WAR-room, van waaruit werd geïnnoveerd. Wat kunnen we nu wel produceren met hetgeen we beschikbaar hebben? Hier kwam een heel nieuwe productlijn uit voort: naast productie ladingszekeringsproducten (spanbanden, snelbinders, trailernetten, sleepkabels) maakt Jumbo sinds kort ook buiten speelgoed onder de naam JUMBELL. Zonder crisis was deze stap niet snel gezet en is het bedrijf nog wendbaarder en toekomstproof.

Meedenken?

Wil je als bedrijf met ons meedenken en ben je lid van evofenedex? Sluit je dan aan bij de IMVO-denktank van evofenedex.

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en haar collega's helpen je graag verder

Alice evofenedex