skipToContentskipToFooter

Zorg dat de onboarding aansluit bij je bedrijfscultuur

Wanneer er een nieuwe medewerker bij jullie komt werken, zal hij of zij bekend moeten raken met de organisatiecultuur, de werkplek en interne structuren. Deze stap vindt plaats na eens succesvolle werving en selectie en noem je ‘onboarding’. In dit proces zorg je ervoor dat de nieuwe medewerker zijn of haar vaardigheden, kennis en gedrag in kan zetten om zo een effectief onderdeel van het bedrijf te worden.

Het verschil met het inwerken van medewerkers is dat het bij onboarding altijd gaat om nieuwe medewerkers, en bij inwerken kan het ook gaan om een interne verschuiving van functie. Bij onboarding is het gehele bedrijf en de bedrijfsvoering dus nog nieuw voor de medewerker. Het bedrijf maakt als werkgever een eerste indruk bij de medewerker en moet hem of haar verder enthousiasmeren en motiveren om binnen de functie en het bedrijf aan de slag te gaan. Onboarding is breder en meer abstract dan inwerken, aangezien het bij inwerken voornamelijk gaat om het leren werken in een nieuwe functie.

Cultuur

Het is belangrijk dat je kiest voor een onboardingswijze die past bij de bedrijfscultuur. Dit kan bijvoorbeeld middels een onboardingsweek, een online platform of via een buddy-systeem. Dit is afhankelijk van de wensen en bedrijfscultuur van het bedrijf en de medewerkers. Zo zorgt bijvoorbeeld het coronavirus ervoor dat veel mensen de onboarding op afstand doorlopen.

Doel

Door een goede onboarding voelen nieuwe medewerkers zich betrokken en zelfverzekerder en zullen ze ook productiever kunnen werken. In deze periode maken ze namelijk kennis met andere medewerkers, de bedrijfscultuur en -processen.

Vragen over personeel en organisatie?

Marinke en haar collega's helpen je graag verder

Marinke evofenedex