skipToContentskipToFooter


Maximum massa oplegger:

  • bij een combinatie van trekker met oplegger moet de druk onder de koppeling van de oplegger minstens 1/5 deel van de massa van de geladen oplegger zijn
  • in de praktijk betekent dit dus dat de geladen oplegger niet meer mag wegen dan 5 maal de toegestane druk onder de koppeling
  • dit is meestal (veel) minder dan het kentekenbewijs van de trekker vermeldt als toegestane massa van de te trekken oplegger

Bij een ideale verdeling van lasten over de voor- en achteras is de druk onder de koppeling niet meer dan:

  • de toegestane massa van de trekker (meestal 3,5 ton)
  • minus de eigen massa van de trekker
  • minus de massa van de inzittenden (vooral van belang bij een trekker ingericht als dubbelcabine)

Voorbeeld

Bij een dubbelcabine trekker met een eigen massa van 2100 kg en vier inzittenden (300 kg) mag de druk onder de koppeling nooit meer zijn dan 1100 kg. De massa van de beladen oplegger is dan beperkt tot 5,5 ton.

De overheid overweegt de maximum massa van een oplegger achter een bestelauto verder te beperken tot 3,5 ton.

Vragen over vervoer?

Mark en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer