Binnenvaart
Via de binnenwateren in Europa is er een goede bereikbaarheid voor het vervoer per binnenschip, dat zich vooral leent voor massagoederen, zoals ijzererts en kolen (droge bulk) en vloeistoffen en gassen (tankvaart). In opkomst is het vervoer van containers maar de binnenvaart richt zich ook meer op palletvervoer.
Binnenvaart en het Europese beleid
Het (Europese) overheidsbeleid richt zich op meer goederenvervoer per binnenschip. Daarnaast is de binnenvaart milieuvriendelijk, wat vooral voor de nieuwere en grotere schepen geldt. Voor veel bedrijven zijn dit redenen om de vervoersmogelijkheden van de binnenvaart te onderzoeken.
Innovatie in de binnenvaart
De modernisering van de binnenvaartvloot bevordert het gebruik van de binnenvaart: ICT, efficiënt laden en lossen en andere innovaties zorgen voor een betere aansluiting op de huidige logistieke wensen.
Ladingkenmerken
Van oudsher worden vooral massagoederen via de binnenvaart vervoerd (bulkvervoer), zowel droge lading als ‘natte’ (tankvaart). Het vervoer van containers via de binnenvaart neemt echter steeds meer toe en er zijn inmiddels betere mogelijkheden voor het palletvervoer.
Artikelen in dit dossier
- Tussenpersonen in de containervaart en binnenvaart
- Bureau Voorlichting Binnenvaart
- Bevrachtingsovereenkomst
- Specifieke aanwijzingen (werkinstructie)
- Algemene huisregels
- Binnenvaart tarieven en kosten
- Vaarwegen binnenvaart
- Marktobservaties in de binnenvaart
- Nieuw besluit Laad- en lostijden en overliggeld
- Bevrachtingsvoorwaarden
- Scheepsafvalstoffenverdrag
- CMNI-vrachtbrief
- CMNI veelgestelde vragen
- Binnenvaartwet
Gerelateerde actualiteiten

Vragen over vervoer?
Mark en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder