Binnenvaart
Via de binnenwateren in Europa is er een goede bereikbaarheid voor het vervoer per binnenschip. Van oudsher worden vooral massagoederen via de binnenvaart vervoerd (bulkvervoer), zowel droge lading als ‘natte’ (tankvaart). Het vervoer van containers via de binnenvaart neemt echter steeds meer toe en er zijn inmiddels betere mogelijkheden voor het palletvervoer.
Het (Europese) overheidsbeleid richt zich op meer goederenvervoer per binnenschip. Daarnaast is de binnenvaart milieuvriendelijk, wat vooral voor de nieuwere en grotere schepen geldt. Voor veel bedrijven zijn dit redenen om de vervoersmogelijkheden van de binnenvaart te onderzoeken, dit heet modal shift.
Algemene huisregels
Bevrachtings overeenkomst
Bevrachtings voorwaarden
Binnenvaart tarieven en kosten
Binnenvaart wetgeving en voorschriften
Binnenvaartwet
Bureau Voorlichting Binnenvaart
CMNI veelgestelde vragen
CMNI-vrachtbrief
Heeft jouw bedrijf modal shift-potentie?
Marktobservaties in de binnenvaart
Modal shift in de praktijk: Electrolux
Modal shift in de praktijk: Michael Kors
Modal shift in de praktijk: Outokumpu
Nieuw besluit Laad- en lostijden en overliggeld
Scheepsafvalstoffen verdrag
Specifieke aanwijzingen (werkinstructie)
Tussenpersonen in de containervaart en binnenvaart
Gerelateerde nieuwsberichten
Papendrechtsebrug: binnenvaart mag door, wegverkeer ondervindt langer vertragingen
27 mei 2025
Kleine vaarwegen staan op het spel
26 mei 2025
Provincie wil kanaal Almelo-De Haandrik openhouden voor scheepvaart
22 mei 2025
Duitsland start test met op afstand bestuurde binnenvaartschepen
21 mei 2025
Binnenvaart vervoert meer natte bulkgoederen in 2024
12 mei 2025
Geringe kostenstijging voor goederenvervoer per binnenvaart
25 april 2025
Let op: verkeershinder in Den Haag door NAVO-top
4 april 2025
Julianakanaal half april weer open voor scheepvaart
10 maart 2025
Meer maatregelen nodig om veiligheid Maas te verbeteren
13 februari 2025
Vragen over vervoer?
Aguinaldo en zijn collega's helpen je graag verder