Binnenvaart
Via de binnenwateren in Europa is er een goede bereikbaarheid voor het vervoer per binnenschip. Van oudsher worden vooral massagoederen via de binnenvaart vervoerd (bulkvervoer), zowel droge lading als ‘natte’ (tankvaart). Het vervoer van containers via de binnenvaart neemt echter steeds meer toe en er zijn inmiddels betere mogelijkheden voor het palletvervoer.
Het (Europese) overheidsbeleid richt zich op meer goederenvervoer per binnenschip. Daarnaast is de binnenvaart milieuvriendelijk, wat vooral voor de nieuwere en grotere schepen geldt. Voor veel bedrijven zijn dit redenen om de vervoersmogelijkheden van de binnenvaart te onderzoeken, dit heet modal shift.
Algemene huisregels
Bevrachtings overeenkomst
Bevrachtings voorwaarden
Binnenvaart tarieven en kosten
Binnenvaart wetgeving en voorschriften
Binnenvaartwet
Bureau Voorlichting Binnenvaart
CMNI veelgestelde vragen
CMNI-vrachtbrief
Heeft jouw bedrijf modal shift-potentie?
Marktobservaties in de binnenvaart
Modal shift in de praktijk: Electrolux
Modal shift in de praktijk: Michael Kors
Modal shift in de praktijk: Outokumpu
Nieuw besluit Laad- en lostijden en overliggeld
Scheepsafvalstoffen verdrag
Specifieke aanwijzingen (werkinstructie)
Tussenpersonen in de containervaart en binnenvaart
Gerelateerde nieuwsberichten
Veel hinder scheepvaart door renovatie Willem-Alexandersluis
6 maart 2024
Tweede Kamer wil vrijstelling CCR-eisen voor kleine binnenvaartschepen
31 januari 2024
Meer vrouwen in de logistiek: niet forceren maar met beleid
28 juni 2023
Subsidie modal shift verdubbeld
13 juni 2023
Een oplossing voor het fileprobleem in Zuid-Holland
7 juni 2023
Logistieke nachtmerrie Noord-Holland houdt aan
1 juni 2023
Vasthouden binnenvaartschepen in Frankrijk ontoelaatbaar
5 april 2023
Online hulpmiddel maakt overstappen naar spoor of binnenvaart makkelijker
16 maart 2023
Julianakanaal nog tot 20 maart gestremd voor scheepvaart
8 maart 2023
Vragen over vervoer?
Mark en zijn collega's helpen je graag verder