skipToContentskipToFooter

Mauttarieven elk jaar opnieuw vastgesteld

In Duitsland betaal je voor voertuigen of voertuigcombinaties met een technisch toegestane maximum massa van 3,5 ton of meer een kilometerheffing (LKW Maut) voor het gebruik van de autosnelwegen en Bundesstrassen.

De Mauttarieven worden elke vijf jaar aangepast en zijn voor het laatst verhoogd op 1 januari 2023. Het kilometertarief hangt af van het aantal assen, de emissieklasse en het toegestane totaalgewicht van het voertuig.

De wijze waarop de LKW Maut wordt berekend verandert regelmatig. Zo is er een CO2-heffing ingevoerd en zijn voertuigen op aardgas niet langer vrijgesteld. Daarnaast verandert de basis voor de indeling in gewichtsklassen. Deze verschuift van het maximum toegestaan totaalgewicht (mtt), waarbij voertuig en lading samen de basis vormen (kentekenvak F.2), naar de technische maximummassa (tmm), waarbij het ledig voertuiggewicht plus het laadvermogen leidend is (kentekenvak F.1).

De tmm bij voertuigcombinaties wordt berekend op basis van de som van de technisch toelaatbare maximummassa's van de afzonderlijke voertuigen.

Wijzigingen sinds 1 juli 2024

Per 1 juli 2024 is de LKW Maut van toepassing op alle voertuigen die zijn ingericht voor het vervoer van goederen met een maximum technische massa (mtm, kentekenvak F.1) van meer dan 3,5 ton. Dit geldt voor solovoertuigen, trekker/opleggercombinaties en andere voertuigcombinaties waarbij het trekkende voertuig een mtm heeft van meer dan 3,5 ton. Uitzonderingen:

  • emissievrije voertuigen met een mtm tot en met 4,25 ton zijn permanent vrijgesteld;
  • emissievrij zware vrachtauto’s zijn vrijgesteld tot en met 31 december 2031;
  • Handwerkfahrzeuge met een mtm van meer dan 3,5 ton en minder dan 7,5 ton (artikel 3, letter a bis van Verordening EG/561/2006). Deze voertuigen worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, uitrusting of machines die de bestuurder nodig heeft voor de uitoefening van zijn beroep. Een overzicht van deze voertuigen staat in de Duitse regelgeving over Handwerkfahrzeugen.

De wetgever spreekt in dit kader over voertuigen of voertuigcombinaties met een toegestane maximummassa van maximaal 7,5 ton, die specifiek bestemd zijn voor bovengenoemde werkzaamheden. Daarbij moet de chauffeur het materiaal of materieel gebruiken bij de uitvoering van zijn werk. De chauffeur heeft doorgaans een andere functie, zoals monteur of installateur. Dat het rijden niet de hoofdactiviteit van de chauffeur mag zijn, moet aantoonbaar zijn. De richtlijn hiervoor is dat het rijden maximaal 30 procent van zijn werkzaamheden beslaat. Een overzicht van de voorwaarden staat op de website van Tollcollect.

Meer informatie Toll Collect

Krijg meer grip op jouw handel en logistiek

Of je nu goederen laat vervoeren, importeert, exporteert of goederen opslaat. Wij helpen jou graag om dit zo goed mogelijk te regelen.

Vragen over vervoer?

Peter en zijn collega's helpen je graag verder.

Peter Theunisse