skipToContentskipToFooter

Bedrijven denken vaak dat ze de regels goed toepassen, terwijl dat niet zo is

Logistieke bedrijven hebben dagelijks te maken met complexe wet- en regelgeving in het wegvervoer. Een klein foutje of onwetendheid kan al leiden tot forse boetes of zelfs stillegging van het vervoer. De evofenedex Risicoscan laat zien dat veel bedrijven risico lopen zonder dat ze zich daarvan bewust zijn.

Hieronder vind je de zeven meest gemaakte fouten – en wat je kunt doen om ze te voorkomen.

1. Vervoer van goederen voor derden zonder vergunning

Eigen vervoerders die vracht van anderen meenemen zonder vergunning beroepsgoederenvervoer, plegen een economisch delict. De boete: 4.400 euro.

2. Onjuist gebruik van de tachograaf

Ook het naleven van de tachograafwetgeving vereist de nodige aandacht. Fouten in de registratie van rij- en rusttijden kosten veel geld. De boete kan oplopen tot 4.400 euro per chauffeur per dag.

3. Geen of verkeerd Eurovignet

Wie de belasting voor zware motorrijtuigen (BZM) niet heeft voldaan, riskeert hoge boetes. In Nederland kan dit oplopen tot 6.709 euro.

4. Geldige Code 95 ontbreekt op het rijbewijs

Een chauffeur zonder geldige Code 95 op zijn rijbewijs riskeert een boete van 1.000 euro en stillegging van het vervoer.

5. Voertuigcombinatie te lang

Vooral bij bestelauto’s met aanhangwagen (B/E-rijbewijs) worden vaak onbewust lengtes overschreden. De maximale lengte waarmee gereden mag worden is 18.75 meter. De boete hangt af van het aantal overschreden centimeters en kan oplopen tot 1.700 euro.

6. Geen of onjuiste opleiding bij vervoer gevaarlijke stoffen (ADR)

Bij vervoer van gevaarlijke stoffen moet het personeel aantoonbaar opgeleid zijn. Zonder bewijs volgt een boete van 1.450 euro.

7. Geen begeleidingsbrief bij vervoer van afval

Bij vervoer van afval hoort een begeleidingsbrief aanwezig te zijn in het voertuig. Ontbreekt deze, dan kost dat 1.000 euro.

Veel bedrijven schatten risico’s verkeerd in

Uit de evofenedex Risicoscan blijkt dat bedrijven vaak denken dat ze de regels goed toepassen, terwijl dat niet zo is. De scan is in de afgelopen drie jaar door meer dan 450 bedrijven gebruikt en wordt regelmatig geüpdatet door de ledenservice-experts van evofenedex. Zo beschik je altijd over actuele wetgeving en boetebedragen.

Uit de resultaten blijkt dat 25 tot 30 procent van de deelnemers veelgestelde vragen fout beantwoordt. Dit laat zien hoe lastig het is om volledig op de hoogte te blijven van alle regels in het wegvervoer. Enkele opvallende cijfers:

  • 27 procent van de eigen vervoerders vervoert goederen van anderen zonder vergunning. Dit vormt een economisch delict.
  • 50 procent denkt dat 10 uur de standaard dagelijkse rijtijd is. In werkelijkheid is dit slechts twee keer per week toegestaan; de standaard is 9 uur.
  • 20 procent telt het aantal assen van het voertuig verkeerd bij aanschaf van het Eurovignet, wat kan leiden tot dure naheffingen.

Voorkom boetes en gebruik de Risicoscan

De Risicoscan wegvervoer van evofenedex helpt je om snel te toetsen waar in jouw organisatie risico’s schuilen. De scan is gebaseerd op praktijkvragen aan onze ledenservice en wordt regelmatig geüpdatet met actuele boetebedragen. Meer dan 450 bedrijven maakten er al gebruik van. Test jouw kennis hieronder met onze gratis scan.

Vragen over vervoer?

Jan en zijn collega's helpen je graag verder

Jan van de Erve

Vragen over vervoer?

Marjolein en haar collega's helpen je graag verder

Marjolein Vervoer evofenedex