Lading container en traject

De prijs hangt onder andere af van de lading van de container en het begin en einde van het transporttraject.

Hieromtrent is een groot aantal begrippen ontstaan. De ontwikkeling is niet voor alle vaargebieden in hetzelfde tempo gegaan waardoor spraakverwarring kan ontstaan.

Aanduidingen voor de lading van de container

  • Full container load (FCL): volle lading, de aflader is verantwoordelijk voor de belading van de container en de inhoudsopgave. Het vrachttarief wordt gebaseerd op de container c.q. maximale hoeveelheid in de container.
  • Less than container load (LCL): deellading die als stukgoed wordt aangeleverd en door het stuffing centre met andere deelladingen in een container wordt geladen. De verantwoordelijkheid van de vervoerder en het vrachttarief blijven gebaseerd op de eenheden stukgoed.

De termen FCL en LCL kunnen van toepassing zijn op zowel de laadzijde als de loszijde, bijvoorbeeld

  • LCL/FCL: als deellading aangeleverd, als volle container afgeleverd
  • FCL/LCL: in volle container aangeleverd, na lossing in deelladingen te distribueren over verschillende afnemers

Aanduidingen voor het begin en einde van het transporttraject

  • CY - container yard
  • CFS - container freight station
  • M.H. - merchant haulage
  • C.H. - carrier's haulage

Zij worden altijd in combinatie gebruikt met een plaatsnaam. Dat kan dan een haven zijn of een plaats waar het (gecombineerde) vervoer aanvangt of eindigt.

V.S.-verkeer: aanduidingen voor begin en einde van het transporttraject

  • Pier
  • Port - laad- of loshaven
  • House
  • Point - plaats van afzending of uiteindelijke plaats van bestemming
  • Door - fysieke adres van de consignee

Ook deze termen kunnen van toepassing zijn op zowel de laadzijde als de loszijde. Bijvoorbeeld door/door, point/point, port/port of combinaties daarvan.

Geen volle containerlading (less than containerload - LCL)

De meeste rederijen verwijzen voor een LCL naar een zogenoemde 'Consolidator'. Soms is dit een dochter van de rederij. De consolidator voegt vele kleine ladingeenheden samen tot een volle containerlading en biedt deze aan de rederij aan.  Hierna brengt de consolidator de individuele kleine ladingen aan de verladers in rekening.