Zeevervoer
In het zeevervoer speelt op de drukke handelsroutes de lijnvaart een grote rol. Operationele samenwerkingsverbanden tussen verschillende zeerederijen zorgen ervoor dat de verlader kan kiezen uit meerdere afvaarten per week of zelfs per dag.
Bij het vervoer over zee zijn over het algemeen de Hague-Visby Rules van toepassing. Dit verdrag regelt de aansprakelijkheid van de zeevervoerder bij vervoer onder cognossement maar is inmiddels 85 jaar oud. Met de toenemende containerisatie, ICT-toepassingen en multimodaal vervoer ontstond de behoefte aan modernisering en uniformering van bestaande rechtssystemen.
Onder de vlag van de Verenigde Naties is sinds 2002 gewerkt aan een nieuw aansprakelijkheidsregime in het zeevervoer . Het resultaat is het UNCITRAL Verdrag dat op 23 september in Rotterdam onder de naam 'Rotterdam Rules' door de lidstaten wordt getekend. Pas als daarna minimaal 20 landen het verdrag officieel bekrachtigen krijgt het kracht van wet.
Boekings- en verschepingsprocedure
Containers
De aansprakelijkheid van de cargadoor
De aansprakelijkheid van de expediteur
De aansprakelijkheid van de stuwadoor
De aansprakelijkheid van de vervoerder
Documentair krediet
FIATA-documenten
Gebruik van het cognossement
Het cognossement
Kosten van demurrage en detention
Lading container en traject
Leveringsvoorwaarden
Organisatie van het vervoer
Soorten cognossementen
Soorten dienstvervoer
Toeslagen containervervoer
Weegplicht zeecontainers
Gerelateerde nieuwsberichten
Beschoten vrachtschip vol kunstmest zinkt in Rode Zee
4 maart 2024
Vijf Rotterdamse containerterminals gaan uitvoerende vervoerders aan de poort controleren
20 februari 2024
Alle containerlading uit Latijns-Amerika binnenkort zonder pincode vrijgesteld via de Vertrouwensketen
11 februari 2024
Rode Zee-crisis versterkt drang naar weerbaarheid
9 februari 2024
evofenedex onderzoekt naar impact Rode Zee-crisis op verladers
31 januari 2024
De verwachtingen rond zeevracht na Chinees Nieuwjaar
28 januari 2024
Golven van logistieke uitdagingen zeevracht zwellen aan
15 januari 2024
De impact van geweldsspiraal in Midden-Oosten op zeevracht en ketens
11 januari 2024
Conoship International richt zich op emissieloos varen
11 januari 2024
Vragen over vervoer?
Mark en zijn collega's helpen je graag verder