skipToContentskipToFooter

15-09-2025

Gastcolumn Jeroen Bolt - Zet multimodaal vervoer op het menu

G

In het begin van mijn carrière was ik verantwoordelijk voor de inkoop van transport bij een multinational. We hadden voor de verschillende typen zendingen afspraken gemaakt met vervoerders, ons distributiecentrum en onze klanten. Om efficiëntie te stimuleren, hadden we een keuzemenu waarmee we klanten meer korting gaven naar gelang de grootte van de bestelling. Wat op die kaart ontbrak was transport over water of spoor. Ondanks dat het destijds al bekend was dat multimodaal transport duurzamer en efficiënter kan zijn, moet ik bekennen het nooit overwogen te hebben. Het stond simpelweg niet op het menu.

Tegenwoordig zet ik me een groot deel van mijn tijd in om multimodaal transport op het menu van vervoerders en verladers te krijgen. Dat doe ik onder meer als programmamanager van Joint Corridors Off-Road, een programma van de Topsector Logistiek. Samen met bedrijven en vele stakeholders werken we dagelijks samen om modal shift te stimuleren. We hebben inmiddels zo’n vijftig ‘Joint Corridors’ ontwikkeld. Dit zijn intermodale verbindingen waarop deelnemers samenwerken om zo’n shift te maken. Samen­werken en volumes bundelen helpen namelijk enorm bij het maken van een modal shift. 

Multimodaal vervoer is niet alleen een groene, maar vooral een slimme keuze

Jeroen Bolt

Bolt is onder meer programmamanager bij Joint Corridors Off-Road

Gastcolum_1A.jpg

We staan immers voor een flinke uitdaging, onder andere door de toenemende congestie, een groeiend chauffeurstekort en de flinke onderhoudsopgave voor het hoofdwegennet. Multimodaal transport is daarom niet alleen een groene, maar vooral een slimme keuze. Samen met evofenedex zorgen we dat bedrijven hun weg weten te vinden naar de Joint Corridors. We doen dit door bedrijven op te zoeken en te laten zien waar de intermodale verbindingen liggen. We zetten daarbij ons netwerk van logistiek makelaars en partners in, die in begrijpelijke taal en met handige tools in kaart te brengen wat de opties zijn voor elk bedrijf. 

Een van die tools is onze interactieve kaart Bedrijventerreinen op Go-off-road.nl. Hierop is voor elke locatie in Nederland de reistijd naar de dichtstbijzijnde inlandterminal te zien. Recent hebben we daaraan de term ‘Truck Tijd Reductie’ toegevoegd. Want door het gebruik van intermodale opties kan de gemiddelde tijd die een truck onderweg is, enorm gereduceerd worden. Hierdoor kan er in plaats van een of twee rondritten naar de Maasvlakte misschien wel zes tot tien keer op en neer naar een inlandterminal worden gereden. Zo wordt de arbeidsproductiviteit enorm verhoogd en zetten we de schaarse chauffeurs zo efficiënt mogelijk in.

Het is dus belangrijk alle opties op het menu te zetten. Laten we gebruikmaken van water en spoor waar het kan, en kiezen voor hoogwaardige vervoersoplossingen over de weg wanneer het moet. Zodat we niet vastlopen, onze transport­sector kan blijven leveren en we Nederland in beweging houden. 

Kijk voor meer informatie op Go-off-road.nl en neem contact op met Joint Corridors Off-Road of een adviseur van evofenedex via Modalshift.nl.

Jeroen Bolt