skipToContentskipToFooter

16-06-2024

Winnaar Oranje Handelsmissiefonds 2023: Fiber Foods

W

Samen optrekken naar hybride vleesmarkt

Met gedroogd jackfruit wil Fiber Foods het leven van vrouwen in Oeganda, Kenia en Tanzania verbeteren én bijdragen aan minder vleesconsumptie in de wereld. Hiermee werd het Amsterdamse bedrijf een van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2023.

Inez van Oord en Ineke Aquarius leerden elkaar kennen in Oeganda en het klikte meteen tussen de twee ondernemers. Ze besloten zich samen in te spannen om het leven van vrouwen in Afrika te verbeteren. De keuze viel op werkgelegenheid creëren rondom jackfruit. Dat gewas is daar namelijk zeer overvloedig aanwezig en het duo had hiermee geen last van een bestaande, door mannen gedomineerde bedrijfstak. Jackfruit heeft een zeer beperkte ecologische voetafdruk en is als vleesvervanger sterk in opkomst. “We hebben een systeem ontwikkeld voor het oogsten van jackfruit als de vruchten jong zijn en nog geen geur en smaak hebben, want dat gebeurde voorheen nog niet”, legt Van Oord uit. “Ook zijn we als eerste jackfruit gaan drogen om het geschikt te maken voor massaproductie. Zo kunnen we veel klanten bedienen en echt stappen vooruit zetten.”

Vleesvervanger

De vruchten komen van kleine boerenbedrijven. De productie door Oegandese vrouwen gebeurt nu nog in bestaande fabrieken waar ook andere gewassen worden verwerkt die in dezelfde gebieden als jackfruit groeien. Het resultaat is een ingrediënt dat geschikt is als vleesvervanger, aan andere toepassingen wordt volop gewerkt. “Onze eerste eigen fabriek gaan we dit jaar bouwen en we zetten na Oeganda ook activiteiten op in de buurlanden Kenia en Tanzania. Onze impact wordt op die manier steeds groter, maar die beperkt zich zeker niet tot Afrika”, aldus Van Oord.

Met de ingrediënten die Fiber Foods maakt, speelt het bedrijf in op de groeiende behoefte van consumenten om hun ecologische voetafdruk te verkleinen door minder vlees te eten. “We zagen in dat veruit de meeste mensen er nog niet klaar voor zijn dat vlees volledig door iets anders wordt vervangen. Daarom zijn we ons gaan richten op vleesbedrijven, en daarbij zetten we vol in op hybride. Want waarom zou je niet een kwart van het vlees in bijvoorbeeld een hamburger vervangen door jackfruit? De smaak verandert daardoor niet, terwijl de prijs en ecologische voetafdruk afnemen en de voedingswaarde toeneemt. Steeds meer vlees- en retailbedrijven zien gelukkig dat licht, want iedereen moet zijn CO2-uitstoot verlagen. De vleesconsumptie terugdringen helpt daar enorm bij.”

Heel nuttig

Als eerste afzetmarkt voor het in Afrika gedroogde jackfruit werd Nederland gekozen. Dat Aquarius en Van Oord uit Nederland komen, speelde bij die beslissing mee. Net als het gegeven dat Nederland een voorloper is als het gaat om het toepassen en consumeren van vleesvervangers. Bij het internationaal opschalen wordt al gekeken naar zowel het westen en noorden van Europa als het Afrikaanse continent, waar de producten vandaan komen.

“We zijn inmiddels begonnen op de Duitse markt”, vertelt Van Oord. “Het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) is daarbij heel nuttig, je wordt echt geholpen om snel met de juiste partijen in gesprek te komen. Daarnaast hebben we profijt van het OHMF-netwerk. Zo hebben we diverse andere spe- lers op het gebied van ingrediënten leren kennen, waarmee we samen kunnen optrekken om de vleesmarkt echt hybride te krijgen. Het belangrijkste is dat we deel kunnen nemen aan allerlei missies. Door het OHMF zijn we ons nog veel beter bewust geworden van alle mogelijkheden die er op dat gebied zijn, en gaan er echt deuren voor ons open.”

Oranje Handelsmissiefonds

Met het Oranje Handelsmissiefonds ondersteunen evofenedex, EY, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Regina Coeli, RVO en UPS jaarlijks tien mkb-bedrijven met hun exportambities.

Vincent Krabbendam

Lucky Lois