Aanpassing in herstelmethode Prinses Margriettunnel is noodzakelijk
Leestijd: 1 minuut
Rijkswaterstaat kiest nu voor een combinatie van maatregelen
17-10-2023 De Prinses Margriettunnel is – naar verwachting – eind 2024 weer te gebruiken door onder meer het beroepsgoederenvervoer. In augustus dit jaar moest de tunnel bij Sneek worden aangepast omdat de waterspanning en de opwaartse druk onder de tunnelvloer te groot werden. De planning wordt de komende maanden herzien. Ondertussen kan het verkeer gebruik maken van een deel van de tunnel.
Voor het herstel van de Prinses Margriettunnel is nodig dat de gehele fundering van de tunnel wordt vernieuwd en versterkt. Sinds juni 2023 is gestart met het plaatsen van ongeveer 1450 nieuwe trekpalen in de tunnelmoten. Tijdens de herstelwerkzaamheden in augustus is bij een van de tunnelmoten een deformatie ontstaan, waardoor de moot een klein beetje omhoog kwam. Mede door het aangebrachte monitoringssysteem kon direct worden ingegrepen.
Niet voorzien
De geconstateerde deformatie was vanuit eerdere ervaringen niet voorzien. Er is onderzoek gedaan naar de oorzaak van de deformatie en welke maatregelen mogelijk zijn om dit tijdens de herstelwerkzaamheden te verminderen. De oorzaak van de deformatie ligt bij het boorproces van de nieuwe ankerpalen. Tijdens het boren wordt spoelwater gebruikt om vrijgekomen grond af te voeren. Bij een onregelmatige grondgesteldheid en/of eventuele holle ruimtes kan dit leiden tot een verhoging van de waterspanning en daarmee tot opwaartse druk onder de vloer. Deze spanningspieken kunnen het productieproces verstoren.
Planning
Rijkswaterstaat kiest nu voor een combinatie van maatregelen om de ongewenste spanningspieken tijdens de herstelwerkzaamheden op te vangen en de kans op deformatie te verminderen. De planning wordt de komende maanden herzien. Het streven blijft om de volledige openstelling van de Prinses Margriettunnel eind 2024 te realiseren.
Bron: Rijkswaterstaat Noord Nederland
Gerelateerde nieuwsberichten
A12 vanaf 9 mei dicht tussen Veenendaal en Utrecht
27 april 2025
Grote hinder op A1 bij Amsterdam
24 april 2025
Lange files door paasdrukte en start meivakantie
17 april 2025
Nieuw deel A16 bij Rotterdam in oktober open
17 april 2025
Overdag 130 kilometer per uur op drie snelwegtrajecten
14 april 2025
A12 negen dagen dicht tussen Veenendaal en Utrecht
14 april 2025
Herinrichting Hofplein in Rotterdam levert verkeershinder op
9 april 2025
Rijverboden op Goede Vrijdag en Pasen
7 april 2025
Merwedebrug richting Utrecht komend weekend dicht
31 maart 2025