Aparte slotpool voor vrachtvluchten noodzakelijk bij krimp Schiphol
Leestijd: 2 minuten
Reductie vrachtvluchten heeft grote nadelige gevolgen
01-09-2022 De Tweede Kamer zal vandaag schriftelijk reageren op de plannen van minister Harbers om Schiphol te laten krimpen naar 440.000 vliegbewegingen. Uit onderliggend onderzoek van het ministerie blijkt dat er 1 vervoerssegment is dat bij de reductie van het aantal vluchten op Schiphol onder extra druk komt te staan: vrachtvluchten. evofenedex dringt daarom bij de politiek aan op het invoeren van een aparte slotpool voor vracht.
Wanneer veel vrachtvluchten verdwijnen, is dat een hard gelag voor Nederlandse handels- en productiebedrijven die afhankelijk zijn van deze vluchten voor hun hightech, farmaceutische en biotechnische goederen. Daarnaast zal een verdere krimp van de vrachtcapaciteit op de luchthaven ons land minder aantrekkelijk maken als vestigingsplaats voor bedrijven.
Grote gevolgen
De vrachtvluchten dragen voor een kwart bij aan de economische meerwaarde van Schiphol, terwijl slechts 3 procent van de vluchten op Schiphol vrachtvluchten zijn. Dit laat zien dat de economische bijdrage per vlucht enorm is. Ook draagt het bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Veel internationale bedrijven hebben zich de afgelopen jaren gevestigd in Nederland vanwege het uitstekende logistieke systeem met lucht- en zeehaven van wereldformaat binnen de landsgrenzen.
Verlies van slots
Vrachtvluchten zijn gevoelig voor het verlies van slots. Dat heeft te maken met hun businessmodel met een relatief onvoorspelbare operatie. Hierdoor kunnen ze moeilijker dan passagiersvluchten voldoen aan de zogeheten 80-20-regel uit de EU-slotverordening voor het behoud van slots. Bij toenemende schaarste als gevolg van een geringere capaciteit op Schiphol lopen vrachtvluchten daardoor het risico uit de markt te worden ‘gedrukt’, omdat ze niet kunnen voldoen aan de regels uit de slotverordening.
Aparte slotpool
evofenedex pleit daarom voor de invoering van een aparte slotpool voor vrachtvluchten. Daarnaast willen we met onze leden onderzoeken hoe het aanbod van vrachtcapaciteit nog beter kan worden afgestemd op de wensen van topsectoren. Dit om de positie van deze sectoren te verstevigen en beter gebruik te maken van de beperkt beschikbare ruimte voor vrachtvluchten.
Gerelateerde nieuwsberichten
Nederlandse luchtvaart roept op tot gezamenlijke actieagenda
11 januari 2024
evofenedex lanceert handreiking Duurzaam Vervoer
8 januari 2024
Krimp Schiphol voor komend jaar van de baan
15 november 2023
TK2023: Partij voor de Dieren wil in 2030 volledige duurzame mobiliteit
31 oktober 2023
TK2023: D66 investeert maximaal in duurzame transitie
30 oktober 2023
TK2023: D66 investeert maximaal in duurzame transitie
30 oktober 2023
TK2023: GroenLinks-PvdA streeft naar nieuw EU-handelsbeleid met moderne afspraken
29 oktober 2023
TK2023: VVD wil meer goederentransport over spoor en water
26 oktober 2023
TK2023: BBB wil extra investeren in infrastructuur en ruimte voor luchtvracht
25 oktober 2023