Kabinet houdt vast aan krimp Schiphol
Leestijd: 2 minuten
Nieuwe limieten raken vrachtvervoer en internationale concurrentiepositie
08-05-2025 Het kabinet voert de plannen door om het aantal vluchten van en naar Schiphol te beperken. Minister Barry Madlener heeft in een brief aan de Tweede Kamer bevestigd dat er vanaf november 2025 een maximum geldt van 478.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Voor nachtvluchten wordt dit beperkt tot 27.000 per jaar.
De nieuwe grenzen zijn inmiddels opgenomen in het Staatsblad en maken daarmee officieel deel uit van het Luchthavenverkeersbesluit (LVB). De beperkingen gelden al voor het winterseizoen 2025/2026.
Deze maatregel wordt genomen om geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. De minister rekent op een geluidsreductie van 15 procent, met een einddoel van 20 procent zoals vastgelegd in het regeerprogramma van PVV, VVD, NSC en BBB. De wijziging in het LVB moet daaraan bijdragen.
Zorgen
Ondanks stevige kritiek van onder andere de Europese Commissie en de Raad van State, zet het kabinet door. Ook belangenorganisaties uit de luchtvaart en logistiek zijn kritisch. evofenedex uitte eerder al haar zorgen voor de negatieve gevolgen van de krimp op de concurrentiepositie van Nederland. Air Cargo Netherlands stelt dat vrachtvluchten onevenredig hard worden geraakt. “Het antwoord ‘we denken dat het wel goed komt’ is daarbij niet acceptabel,” aldus de organisatie. Luchtvaartkoepel BARIN geeft aan vervolg stappen te overwegen.
Een opvallende wijziging in de aanpak betreft de manier waarop het ministerie omgaat met vlootvernieuwing. Door de inzet van stillere, modernere vliegtuigen ontstaat extra geluidsruimte. Waar daar eerder weinig aandacht voor was, wil de minister deze ruimte nu eerlijk verdelen tussen de luchtvaartsector en de leefomgeving. Dit moet volgens hem zorgen voor een betere balans tussen economische belangen en leefbaarheid.
De nieuwe regels betekenen dat ondernemers rekening moeten houden met beperkte capaciteit voor luchtvracht vanaf eind dit jaar. Dit kan gevolgen hebben voor internationale zendingen, levertijden en de flexibiliteit in de logistieke keten. evofenedex blijft hierover in gesprek met het ministerie en andere betrokken partijen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Minister Madlener pleit voor voorkeursbehandeling vrachtvluchten Schiphol
18 maart 2025
Tweede Kamer stelt deadline voor extra criterium luchtvracht op Schiphol
3 maart 2025
Onzekerheid luchtvaartbeleid Schiphol schaadt handel en economie
3 februari 2025
Amerikanen waarschuwen voor gevolgen krimp Schiphol
2 december 2024
VVD en BBB breken lans voor luchtvrachtsector
31 oktober 2024
Rotterdamse haven krijgt megawaterstoffabriek
17 oktober 2024
Onderzoeksrapport: positie Schiphol als luchtvrachthub onder druk
30 september 2024
Miljoenennota schenkt aandacht aan belang luchtvracht voor Nederland
18 september 2024
Minder krimp Schiphol, wel zorgen over luchtvrachten
5 september 2024