Vrachttafel op Schiphol benadrukt strategische rol luchtvracht en verladers
Leestijd: 2 minuten
Verladers spelen essentiële rol in toekomstig luchtvrachtbeleid
21-05-2025 Tijdens een bijeenkomst op Schiphol – georganiseerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, evofenedex, Air Cargo Netherlands (ACN) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) – stond één vraag centraal: hoe creëren we ruimte voor luchtvracht binnen de gelimiteerde capaciteit van de luchthaven?
De bijeenkomst van de vrachttafel vond plaats in het licht van het recente besluit om het aantal jaarlijkse vliegbewegingen op Schiphol te beperken tot 478.000. Deze maatregel zet druk op de beschikbare ruimte voor vrachtvluchten, terwijl juist deze sector van grote waarde is voor de Nederlandse economie.
Economisch belang onderstreept
De sessie werd geopend door Johan Visser, onderzoeksmedewerker bij het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), die cijfers deelde over de betekenis van de luchtvracht voor Nederland. Daaruit blijkt dat 75 procent van de luchtvracht op Schiphol een directe herkomst of bestemming in Nederland heeft. Slechts een kwart is voornamelijk transferverkeer over de weg. De jaarlijkse economische waarde van luchtvracht is aanzienlijk en bedraagt ruim 2,1 miljard euro. Opvallend is dat 64 procent van de vracht wordt vervoerd via ‘full freighters’, waarvan 80 procent door niet-Europese luchtvaartmaatschappijen.
Zorgen om beperkte ad-hocslots
Vervolgens lichtte Hugo Thomassen, slotcoördinator, de aanpak van slotcoördinatie toe. Een belangrijk inzicht is dat het aantal benodigde ad-hocslots – die vooral worden ingezet voor vrachtvluchten – relatief beperkt is. De slotcoördinator toonde zich voorzichtig optimistisch over de mogelijkheden binnen het huidige systeem. Ook werd gewezen op de groeiruimte bij Maastricht Aachen Airport. Vanuit de zaal werden – onder andere door evofenedex – zorgen geuit over de mogelijke gevolgen hiervan voor de positie van luchtvracht op Schiphol.
Optimalisatiemogelijkheden
In het panelgesprek, waarin Eveline Jonker namens evofenedex deelnam naast Schiphol Group en KLM Cargo, kwam vooral naar voren dat de efficiëntie van het gehele vrachtecosysteem essentieel is. Volgens de deelnemers zouden we in staat moeten zijn om tot 2 miljoen ton vracht te verwerken zonder extra slots, mits processen slimmer en beter op elkaar worden afgestemd. Nu het kader van 478.000 vliegbewegingen een feit is, is het nu tijd om samen te kijken naar optimalisatiemogelijkheden om met de schaarse capaciteit om te gaan.
De rol van verladers is hierin essentieel: zij zijn niet alleen gebruikers van het systeem, maar ook mede-architecten van een toekomstig vrachtbeleid. Optimalisatie vraagt om een ketenbenadering, samenwerking en het gezamenlijk signaleren van knelpunten en het maken van afspraken.
Blik op de toekomst
Hoewel er zorgen leven bij verschillende partijen, waaronder verladers, was er ook opluchting: de langlopende onzekerheid over het slotplafond is voorbij. De focus kan nu verschuiven naar de toekomst. Daarbij is het aan alle betrokkenen om richting te geven aan een nieuw hoofdstuk voor luchtvracht op Schiphol.
Lobby evofenedex
Met onze lobby in Den Haag en Brussel pleiten wij structureel voor voldoende ruimte voor luchtvracht, goede bereikbaarheid van luchthavens en duidelijke regels die het bedrijfsleven perspectief bieden.
Vragen over dit artikel of over onze lobby?
Neem contact op met Eveline Jonker, manager collectieve belangenbehartiging
Gerelateerde nieuwsberichten
Kabinet houdt vast aan krimp Schiphol
8 mei 2025
Minister Madlener pleit voor voorkeursbehandeling vrachtvluchten Schiphol
18 maart 2025
Tweede Kamer stelt deadline voor extra criterium luchtvracht op Schiphol
3 maart 2025
Onzekerheid luchtvaartbeleid Schiphol schaadt handel en economie
3 februari 2025
Amerikanen waarschuwen voor gevolgen krimp Schiphol
2 december 2024
VVD en BBB breken lans voor luchtvrachtsector
31 oktober 2024
Rotterdamse haven krijgt megawaterstoffabriek
17 oktober 2024
Onderzoeksrapport: positie Schiphol als luchtvrachthub onder druk
30 september 2024
Miljoenennota schenkt aandacht aan belang luchtvracht voor Nederland
18 september 2024