Eerste Kamer keurt Wet vrachtwagenheffing goed
Leestijd: 2 minuten
Middelen voor innovatie en verduurzaming moeten eerder beschikbaar komen
20-07-2022 Vorige week heeft de Eerste Kamer de Wet vrachtwagenheffing goedgekeurd. Deze wet regelt dat eigenaren van binnenlandse en buitenlandse motorrijtuigen (met een maximummassa van meer dan 3500 kg die bedoeld zijn voor goederenvervoer) een heffing betalen voor het gebruik van de Nederlandse snelwegen en een aantal N-wegen. Deze vrachtwagenheffing wordt gecombineerd met een verlaging van de huidige motorrijtuigenbelasting (mrb) voor vrachtwagens en vervangt het huidige eurovignet. Daarvoor in de plaats komt een variabele heffing per gereden kilometer.
Het vorige kabinet heeft in het regeerakkoord van 2017 besloten de vrachtwagenheffing in te voeren. Na een periode van voorbereidingen is in september 2021 een bestuursovereenkomst getekend door de toenmalige minister van Infrastructuur en Waterstaat, tezamen met evofenedex, TLN en VERN. Daarin is onder meer afgesproken dat de netto-inkomsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de Nederlandse vervoerssector, om verdere innovatie en verduurzaming te kunnen financieren.
Vertraging dreigt
In maart dit jaar werd de Wet vrachtwagenheffing al aangenomen door de Tweede Kamer. Nu ook de Eerste Kamer heeft ingestemd, kan gewerkt worden aan de invoering. Die invoering wordt nu voorzien in 2026; 2 jaar later dan gepland. Daardoor dreigt ook de verduurzamingsopgave van de transportsector vertraging op te lopen. evofenedex, VERN en TLN dringen er daarom op aan dat de middelen voor innovatie en verduurzaming eerder beschikbaar komen. Het voorfinancieren moet ervoor zorgen dat de investeringen in elektrische voertuigen niet stilvallen en de klimaatdoelen voor 2030 gerealiseerd kunnen worden. Meer informatie tref je aan via het Programma Vrachtwagenheffing.
Gerelateerde nieuwsberichten
Duitse regering verlengt grenscontroles tot en met 15 september
16 februari 2025
Eerste boetes voor niet betalen tol Blankenburgtunnel
5 februari 2025
VK stelt importverbod op voedingsmiddelen in vanwege mond-en-klauwzeer
17 januari 2025
Sinds 1 januari wijziging in tolheffing Denemarken
15 januari 2025
Oostenrijk verbiedt zwaar vrachtverkeer door Brennerpas tot 15 maart
13 januari 2025
Rijverbodenkalender 2025 beschikbaar voor leden
3 januari 2025
Rijverboden in Europa tijdens Kerstmis en Driekoningen
17 december 2024
Elektronische tolweg A24 lijkt goed te werken
16 december 2024
Knooppunt Velperbroek: vrachtauto's >45 ton mogen niet meer over A12-viaducten
12 december 2024