skipToContentskipToFooter

TLN, Fenex en evofenedex vragen Douane zo snel mogelijk met een oplossing te komen

03-03-2023 TLN, Fenex en evofenedex hebben vandaag opnieuw bij de Douane aan de bel getrokken over de regelmatige en langdurige verstoringen in de douanesystemen. De haperingen in de IT-systemen hebben een enorme impact op de logistieke processen, waarvan het bedrijfsleven ernstige hinder ondervindt. De 3 organisaties vragen de Douane daarom zo snel mogelijk met een oplossing te komen.

Naast de problemen met de douanesystemen ondervinden ondernemers veel administratieve rompslomp, blijven aangiften nog langer in de verificatie ‘hangen’ (ook nog door verstoringen van 2022) en zijn er aangifte-inhoudelijke problemen, zoals met contingenten.

Op basis van de stroom aan reacties die TLN, Fenex en evofenedex over de verstoringen in de afgelopen periode hebben gekregen, heeft TLN - mede namens Fenex en evofenedex - vandaag zowel telefonisch als schriftelijk de Douane op hoog ambtelijk niveau opgeroepen nu ernst te maken met het oplossen van de al lang lopende problematiek.

Noodprocedure

Ook is gevraagd op heel korte termijn te komen tot de daadwerkelijke invoering van de zogenaamde noodprocedure. Vanzelfsprekend blijven TLN, Fenex en evofenedex met de Douane in gesprek om de zorgen en wensen van het bedrijfsleven terug te koppelen.