ING: vrachtwagenheffing versnelt overstap naar elektrisch
Leestijd: 2 minuten
Transportkosten dieselvrachtauto's fors omhoog, meer subsidies voor e-trucks
21-07-2025 De invoering van de vrachtwagenheffing vanaf 1 juli 2026 verandert de truckmarkt structureel. De kosten van dieseltransport stijgen de komende twee jaar met 10 tot 12 procent. Tegelijkertijd worden aankoopsubsidies voor elektrische vrachtauto’s fors verhoogd. Dit verkleint het kostenverschil per kilometer, waardoor de overstap naar elektrisch transport in een stroomversnelling komt. Dat blijkt uit de nieuwste Assetvisie Trucks en Trailers van ING Research.
De dieselkilometer wordt snel duurder. Niet alleen door de vrachtwagenheffing van gemiddeld 19,5 cent per kilometer (tot wel 50 cent per kilometer), maar ook als in 2026 de accijnskortingen vervallen en de Europese brandstofheffing (ETS2) in 2027 wordt ingevoerd. Elektrische vrachtauto’s betalen slechts beperkt voor weggebruik. Hierdoor wordt het verschil in kilometerkosten tussen diesel en elektrisch kleiner, ondanks de hogere aanschafprijs van e-trucks.
De hogere kosten zullen in veel gevallen worden doorberekend, maar omdat transport meestal minder dan 5 procent van de productprijs uitmaakt, blijft het effect op de consumentenprijs beperkt. Volgens ING is beprijzing van emissies nodig om een gelijk speelveld te creëren en de vergroening van het wagenpark te versnellen.
Subsidies omhoog, instroom e-trucks groeit
Ondernemers investeerden in 2024 nog massaal in Euro VI-voertuigen, om tot 2030 toegang te houden tot zero-emissiezones. Toch verschuift de aandacht nu naar elektrisch. Een groot deel van de verwachte opbrengst uit de vrachtwagenheffing – circa 650 miljoen euro in 2027 – wordt teruggesluisd naar subsidieregelingen, zoals de AanZET-regeling. Die subsidie wordt in de komende jaren verdrievoudigd, volgens ING. Ook buitenlandse transporteurs betalen mee, naar verwachting voor zo’n 20 procent.
Naar verwachting groeit het aantal e-trucks in Nederland van zo’n 1.500 nu tot 24.000 in 2030. Met 80 procent van de ritten onder de 150 kilometer en 85 procent van de voertuigen die op depot laden, is Nederland volgens ING bij uitstek geschikt voor elektrisch transport.
“Door de vrachtwagenheffing gaat het speelveld kantelen: zero-emissie wordt niet alleen de schoonste, maar steeds vaker ook de slimste keuze”, aldus Erik Slaaf, sectorbankier transport en logistiek bij ING. Tegelijkertijd waarschuwt hij dat netbeperkingen en laadinfra op sommige plekken nog steeds belemmerend werken.
Webinars vrachtwagenheffing op 10 en 11 september
Op 10 en 11 september organiseert evofenedex meerdere webinars over de aankomende vrachtwagenheffing. Tijdens deze online sessies geven Geert van Eijk, beleidsadviseur, en Jan van de Erve, ledenadviseur, inzicht in wat de heffing voor jouw organisatie betekent.
De webinars helpen je om je goed voor te bereiden op de invoering van de vrachtwagenheffing. Er zijn aparte sessies voor eigen vervoerders en verladers en voor leden en niet-leden. Inschrijven is vanaf nu mogelijk.
Vragen over vervoer?
Jan en zijn collega's helpen je graag verder
Gerelateerde nieuwsberichten
Vrachtwagenheffing 2026: evofenedex onderzoekt impact op kosten en logistiek
5 augustus 2025
Binnenvaarttafel: samenwerken aan duurzame toekomst voor binnenvaart
31 juli 2025
Bomvolle Solutrans Lyon in november verwacht
9 juli 2025
Amsterdam verruimt tijdelijk venstertijden na oproep ondernemers
12 juni 2025
Rabobank: elektrisch rijden loont voor lichte bedrijfsauto’s
1 mei 2025
Voorjaarsnota 2025: investeringen in bereikbaarheid Oost-Nederland
23 april 2025
Vrachtwagenheffing in 2026 verandert kostenstructuur in transport
26 maart 2025
evofenedex organiseert derde editie Duurzaam Vervoer Inspiratie Event
14 maart 2025
Nieuwe subsidie voor bedrijven die last hebben van netcongestie
12 maart 2025